Srijeda, APRIL 24, 2024

Vrijednost namaza


namaz6Prvo i najve?e što je Uzvišeni Allah naredio, nakon vjerovanja u Njega i tevhida (ispovijedanja Njegove jedno?e), jeste namaz. Uzvišeni je obavljanje namaza naredio prije posta, zekata, hadždža i pokrivanja žena i drugih propisa islama. To je najve?i temelj islama nakon kelimei-šehadeta. Ve?i je od posta, zekata, hadždža i drugih propisa islama. Najve?a vanjska oznaka islama. To je nešto najve?e ?ime se musliman razlikuje od drugih ljudi i nešto najve?e što ukazuje na prisutnost islama i muslimana. To je najbolje djelo muslimana, kao što je re?eno u hadisu: ''I znajte da je vaše najbolje djelo namaz.“ (Ahmed, a Albani ga ubraja u sahih hadise u Sahihul-džamiu, br. 952.) Nare?en je na nebesima prilikom doga?aja Israa i Miradža, za razliku od ostalih temelja islama koji su nare?eni na Zemlji posredstvom meleka Džibrila. Nare?en je svim poslanicima i vjerovjesnicima i njime Allahu ibadet ?ine stanovnici nebesa, plemeniti meleki i stanovnici Zemlje, ljudi i džinni. Kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ''Ja ?ujem zvuk (kao kada je natovarena životinja teretom) neba, a nema prijekora zbog toga. Nema na njemu mjesta koliko pedalj a da na njemu nije melek na sedždi ili kijamu.“ (Sahih kod Albanija u Es-Silsiletus-sahiha, br. 1060.)

Hvala Allahu i neka je salavat i selam na Njegovog Poslanika, njegovu ?asnu porodicu i ashabe. Ovo je kratki osvrt na važnost i veli?inu namaza sa objašnjenjem nekih njegovih karakteristika i odlika koje ga izdvajaju od ostalih ibadeta, što pomaže muslimanu, sa Allahovom pomo?i, da vodi ra?una o ovom temeljnom ibadetu. Namaz je najve?a vanjska oznaka islama oko ?ega se saglasila ulema – islamski u?enjaci, a Uzvišeni Allah kaže u prijevodu zna?enja: ''A onaj koji veli?a Allahove propise, pa to je znak pobožnosti srca.'' (El-Hadždž, 32.)

Od posebnosti i odlika koje je Uzvišeni Allah podario namazu jesu:

1. Prvo i najve?e što je Uzvišeni Allah naredio, nakon vjerovanja u Njega i tevhida (ispovijedanja Njegove jedno?e), jeste namaz. Uzvišeni je obavljanje namaza naredio prije posta, zekata, hadždža i pokrivanja žena i drugih propisa islama.

2. To je najve?i temelj islama nakon kelimei-šehadeta. Ve?i je od posta, zekata, hadždža i drugih propisa islama.

3. Najve?a vanjska oznaka islama. To je nešto najve?e ?ime se musliman razlikuje od drugih ljudi i nešto najve?e što ukazuje na prisutnost islama i muslimana.

4. To je najbolje djelo muslimana, kao što je re?eno u hadisu: ''I znajte da je vaše najbolje djelo namaz.“ (Ahmed, a Albani ga ubraja u sahih hadise u Sahihul-džamiu, br. 952.)

5. Nare?en je na nebesima prilikom doga?aja Israa i Miradža, za razliku od ostalih temelja islama koji su nare?eni na Zemlji posredstvom meleka Džibrila.

6. Nare?en je svim poslanicima i vjerovjesnicima i njime Allahu ibadet ?ine stanovnici nebesa, plemeniti meleki i stanovnici Zemlje, ljudi i džinni. Kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ''Ja ?ujem zvuk (kao kada je natovarena životinja teretom) neba, a nema prijekora zbog toga. Nema na njemu mjesta koliko pedalj a da na njemu nije melek na sedždi ili kijamu.“ (Sahih kod Albanija u Es-Silsiletus-sahiha, br. 1060.)

7. Prvo što se muslimanu nare?uje u ranom djetinjstvu, kao što je spomenuto u hadisu: “Nare?ujte svojoj djeci namaz u sedmoj godini...“ (Ahmed i Ebu Davud, a Albani ga ubraja u hasen hadise – Sahihul-džami, br. 5868.)

8. Posljednje što je oporu?io Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, na samrti, kao što je preneseno u hadisu: ''Namaz, namaz, i (staranje) o onima koji su u vašem posjedu.“ (Ahmed i Nesai, a Albani ga ubraja u sahih hadise – Sahihul-džami, br. 3873.)

9. Musliman je u svim stanjima i situacijama zadužen obavljanjem namaza, izuzev žene u menstrualnom i postporo?ajnom ciklusu, tako da musliman klanja na putovanju i u strahu i bolesti, kako je u mogu?nosti, za razliku od posta i zekata i hadždža ?ija obaveza izvršavanja prestaje važiti ako za to postoji validno opravdanje.

10.  Od Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, nije navedeno da se ostavljanje bilo kojeg islamskog propisa smatra kufrom, osim namaza, kao što stoji u hadisu: ''Zaista je izme?u ?ovjeka i kufra i širka ostavljanje namaza“ (Muslim), a u drugom hadisu: “Razlika izme?u nas i njih jeste namaz, ko ga ostavi, taj je uznevjerovao.“ (Sunen)

11. Posljednje što gubimo od svoje vjere, kao što je spomenuto u hadisu: “...a posljednje što ostaje od njihove vjere je namaz... (Albani ga ubraja u hasen hadise – Sahihul-džami, br. 2575.)

12. Allah ga je nazvao imanom i spomenuo iman umjesto njega, kao što stoji u rije?ima Uzvišenog: ''Ne?e Allah dati da propadne vaše vjerovanje.“ (Prijevod zna?enja El-Bekare, 143.)

13.  Rob je najbliži svome Gospodaru u namazu, kada je na sedždi, kao što je to pouzdano preneseno od Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, u Sahihu Muslim.

14. Najve?i uzrok koji omogu?ava druženje sa Vjerovjesnikom, sallallahu alejhi ve sellem, u Džennetu, jer je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ?ovjeku koji je tražio da u Džennetu bude u njegovom društvu, rekao: ''(Ako želiš biti sa mnom u Dženentu), onda pomozi sebi mnoštvom sedždi.“ (Muslim)

15. Na Kijametskom danu mu'mini ?e se razlikovati od munafika po obavljanju namaskih sedždi, kao što stoji u rije?ima Uzvišenog: ''Na Dan kada se otkrije Noga i budu pozvani sedždu da u?ine, pa ne mognu.“(Prijevod zna?enja El-Kalem, 42.)

16. Najve?i i najistaknutiji znak po kojem ?e Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, poznati svoj ummet na Sudnjem danu, kao što se navodi u hadisu: ''Na Sudnjem danu moj ummet ?e biti prepoznat po bijelim oznakama od tragova abdesta...“ (Buhari i Muslim)

17. ?uva klanja?a na Sudnjem danu makar ušao u Vatru, kao što je obavijestio Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, u hadisu: ''Allah, azze ve dželle, zabranio je Vatri da jede tragove sedžde.“ (Buhari i Muslim) A to je iz po?asti prema namazu.

18. Najve?e što štiti muslimana od razvrata, nevaljalština i zala, kao što stoji u rije?ima Uzvišenog: ''Zaista namaz spre?ava od razvrata i nevaljalštine.“ (Prijevod zna?enja El-Ankebut, 45.) Sve dok musliman ?uva svoj namaz, on je u zaštiti i sigurnosti od upadanja i tonjenja u nemoral i nevaljalštine.

19. Najve?e što, nakon imana – vjerovanja u Uzvišenog Allaha, štiti ljudski život. Kaže Uzvišeni: ''Pa ako se pokaju i uspostave namaz i daju zekat, oslobodite njihov put.“ (Prijevod zna?enja Et-Tevbe, 5.) U hadisu stoji: ''Meni je zabranjeno ubijati klanja?e.“ (Ebu Davud i Ahmed, a Albani ga ubraja u sahih hadise – Sahihul-džami, br. 2506.)

20. Allah je naredio da se potpomognemo namazom. Kaže Uzvišeni: ''Pomozite se strpljivoš?u i namazom, a zaista je to teško osim bogobojaznima.“ (Prijevod zna?enja El-Bekare, 45.) I kaže Uzvišeni: ''O vjernici! Pomozite se strpljivoš?u i namazom.“ (Prijevod zna?enja El-Bekare, 153.)

21. ''Kada bi Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, nešto pogodilo ili ga rastužilo, odmah bi se predao namazu.“ (Ahmed i Ebu Davud, a Albani ga ubraja u hasen hadise – Sahihul-džami, br. 4703.) Namaz najviše koristi muslimanu u prevazilaženju briga i potištenosti u njegovom svakodnevnom životu.

22. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, govorio je: ''O Bilale, ikameti za namaz, odmori nas njime.“ (Ahmed i Ebu Davud, a Albani ga ubraja u sahih hadise – Sahihul-džami, br. 2986.) Namaz je imanska stanica na kojoj se mu'min odmara od teško?a svakodnevnog života i njegovih briga.

23. Radost Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, kao što stoji u hadisu: ''Radost mog srca je u namazu.“(Ahmed,

a Albani ga ubraja u sahih hadise – Sahihul-džami, br. 3098.), on je tako?er radost svakog muslimana koji je svjestan njegove veli?anstvenosti i veli?ine stajanja pred Uzvišenim Allahom, tako da je u namazu krajnja radost i rahatluk.

24. Mjerilo ostalih djela, kao što je rekao Omer ibnul-Hattab, radijallahu anhu: ''Onaj koji ?uva namaz, taj i sve ostalo još više pazi, a onaj koji ga zapostavi, taj sve ostalo još više zapostavlja.“

25. Mjerilo za poznavanje našeg mjesta kod Uzvišenog Allaha. Kaže imam Ahmed, rahimehullah: ''Onaj koji želi da zna svoj položaj kod Allaha, neka pogled kakav položaj namaz zauzima kod njega.“               

26. Sve radnje u njemu su tevhidullah – ispoljavanje jedno?e Uzvišenog Allaha, kao što je Njegovo veli?anje, slavljenje, hvaljenje, izgovaranje šehadeta, poniznost, pokornost i skrušenost pred Uzvišenim, tako da se u njemu sastaju najve?i ibadeti (Allahu ugodna djela).

27. Direktan razgovor izme?u roba i njegovog Gospodara, pa kada klanja? u?i Fatihu izgovaraju?i: ''Elhamdulillahi Rabbil-alemin“, Allah kaže: ''Moj rob Me hvali“, a kada prou?i: ''Er-Rahmanir-Rahim“, Allah kaže: ''Moj rob me pohvalio“, a kada prou?i: ''Maliki jeumid-din“, Allah kaže: ''Moj rob Me veli?a“... (Muslim)Poslanik,sallallahu alejhi ve sellem, kaže: ''Kada je neko od vas u namazu, on razgovara sa svojim Gospodarom.“ (Buhari i Muslim)

28. Prvo za što ?e rob polagati ra?un na Sudnjem danu, kao što stoji u hadisu koji prenose imam Ahmed i Ebu Davud i Nesai, a u jednom rivajetu: ''Pa ako je (namaz) dobar, dobra su mu i ostala djela, a ako je neispravan, neispravna su mu i ostala djela.“ (Albani ih ubraja u sahih hadise – Sahihul-džami, br. 2571., 2573.)

29. Najve?i uzrok oprosta grijeha. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: ''Koji god musliman, kada nastupi obavezni namaz, lijepo uzme abdest te skrušeno u ispravno obavi  ruku',  (taj namaz) mu bude iskup za prošle grijehe, ako ne po?ini velike (grijehe), i tako cijelo vrijeme.“ (Muslim) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: ''Šta mislite da je rijeka pred vratima nekog od vas u kojoj se kupa svaki dan pet puta, ho?e li na njemu ostati išta ne?isto?e?“ ''Ne?e ostati nikakve prljavštine“,  rekoše. To je primjer pet namaza kojima Allah  briše grijehe.“ (Buhari i Muslim)

30. Najve?i uzrok – nakon vjerovanja u Uzvišenog Allaha – uspjeha na dunjaluku i ahiretu. Kaže Uzvišeni: ''Uspjeli su vjernici koji su u svom namazu skrušeni.“ (Prijevod zna?enja El-Muminun, 1 – 2.) 

31. Najve?i uzrok ?iš?enja duše i njenog osloba?anja od malodušnosti, straha, škrtosti i lošeg ponašanja. Kaže Uzvišeni: ''Zaista je ?ovjek stvoren malodušan, kada ga nevolja sna?e, brižan je, a kada mu je dobro, nepristupa?an je, osim klanja?a.“ (Prijevod zna?enja El-Mearidž, 19 – 22.) 

32. Najve?i uzrok pove?anja opskrbe. Kaže Uzvišeni: ''Naredi svojoj porodici da klanjaju namaz i ustraj u tome! Mi ne tražimo opskrbu od tebe. Mi tebe opskrbljujemo, a samo bogobojaznima pripada lijep svršetak.“ (Prijevod zna?enja Taha, 132.) Ko propisno i ustrajno obavlja namaz, Allah ?e ga opskrbiti odakle se i ne nada.

33. Ko bude ?uvao namaz ima obe?anje kod Allaha da ?e ga uvesti u Džennet. Kaže sallallahu alejhi ve sellem: ''Onaj koji klanja pet namaza koje je naredio Uzvišeni Allah, uzimaju?i pritom lijepo abdest, klanjaju?i ih na vrijeme i upotpunjavaju?i njihov ruku' i skrušenost, takav ima kod Allaha ugovor da mu oprosti'', a u drugoj predaji: ''...da ga uvede u Džennet, a onaj koji tako ne u?ini, takav nema ugovora kod Allaha: ako ho?e oprostit ?e mu, a ako ho?e, kaznit ?e ga.“ (Ahmed i Ebu Davud. Albani ga ubraja u sahih hadise – Sahihul-džami, br. 3242.).

34. U njemu klanja? nije zabavljen ni?im drugim. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: ''Zaista u namazu ima posla.''(Buhari i Muslim)

35. Namaz je stub vjere, kao što kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ''Glava je islam, stub je namaz, a njegov vrhunac je borba na Allahovom putu.“ (Ahmed i Tirmizi. Albani ga ubraja u sahih hadise – Sahihul-džami, br. 5136.) Namaz je najve?i temelj vjere.

36. Za obavljanje namaza Uzvišeni je uvjetovao najpotpunije stanje ?isto?e, odijevanje lijepe odje?e i okretanje prema Kibli, što nije uvjetovao u drugim ibadetima.

37. Iš?ekivanje namaza je kao stražarenje na Allahovom putu, kao što stoji u hadisu Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ''Ho?ete li da vam ukažem na ono ?ime Allah briše grijehe i podiže stepene?'' ''Ho?emo, Allahov Poslani?e'', rekoše. ''Upotpunjavanje abdesta u teško?ama i mnoštvo koraka ka džamijama i nakon obavljenog namaza iš?ekivati sljede?i, to je straža, to je straža (na Allahovom putu).'' (Muslim)

38. Allah je Svom Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da ustraje u obavljanju namaza, kao što stoji u rije?ima Uzvišenog: ''Naredi svojoj porodici da klanjaju namaz i ustraj u tome.“ (Prijevod zna?enja, Taha, 132.) Iako je nare?ena ustrajnost u svim ibadetima, kao što stoji u rije?ima Uzvišenog: ''Ibadet Mu ?ini i ustraj u ibadetu Njemu“ (prijevod zna?enja Merjem, 65), izdvojena je ustrajnost u obavljanju namaza zbog veli?ine i važnosti namaza, a uz strpljivost potrebna je ustrajnost.

39. Prvo ?ime se do?ekuje novoro?en?e jeste u?enje ezana na uho, a posljednje ?ime se musliman ispra?a sa ovoga svijeta jeste dženaza-namaz. Istinu je rekao onaj koji kaže: ''U?enje ezana prilikom ro?enja djeteta i klanjanje dženaza-namaza prilikom smrti, dokaz je kratko?e ljudskog života, kao što je (vrijeme) izme?u ezana i namaza.''

40. Prvo za ?ijim ostavljanjem ?e žaliti stanovnici Vatre na Sudnjem danu i zbog ?ega ?e biti koreni. Kaže Uzvišeni: ''Šta vas je u Sekar dovelo?'' ''Nismo'', re?i ?e, ''bili od onih koji su klanjali.''(Prijevod zna?enja El-Muddesir, 42 – 43.)

41. Onaj koji redovno i ustrajno klanja namaz, on ?e mu biti svjetlo, dokaz i spas na Sudnjem danu. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: ''Ko ga ?uva, bit ?e mu svjetlo, dokaz i spas na Sudnjem danu. A onaj ko ga ne ?uva, ne?e mu biti ni svjetlo ni dokaz ni spas, a na Sudnjem danu bit ?e sa Karunom i faraonom i Hamanom i Ubejjom ibn Halefom“ (Ahmed i Ibn Hibban), a to je sahih hadis.

42. I na kraju, ovo su samo neke posebnosti namaza kojima se pokazuje veli?ina njegovog položaja kod Uzvišenog Allaha. Molimo Allaha da nas u?ini od onih koji veli?aju Njegove propise, koji ?uvaju namaz, koji ga uspostavljaju kako treba, koji su skrušeni u njemu i sretni sa njim i na dunjaluku i na ahiretu.

43. Hvala Allahu koji nas je uputio na prakticiranje vjere, a mi ne bismo bili upu?eni da nas Allah nije uputio, i neka je salavat i selam na našeg vjerovjesnika Muhammeda i na njegovu porodicu i drugove.

Šejh Ebu Abdullah Musned ibn Muhsin el-Kahtani



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP
Share

POSJETITE MINBER.BA

  • Ummet anesteziologa
    PiÅ¡e: Muhamed Ikanović Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, doÅ¡ao na mezarje i rekao: “Kako bih samo želio da...
  • Život i djelo Mehmeda Handžića
    Piše: Mr. Vedad Mustedanagić Mehmed Handžić rođen je 16. 12. 1906. godine u Sarajevu, a umro je 29. 7. 1944. godine. Njegov otac Muhammed-aga bavio...
  • Post u mjesecu Å evvalu
    Piše: Mr. Safet Kuduzović Post je jedan od najvrednijih ibadeta i temelj islama. On pripada Allahu Uzvišenom Koji nagraðuje za njega. Nad drugim ibadetima odlikuje...