Uzvieni Allah stvorio je enu i odredio joj vrlo zna?ajnu ulogu kako u porodici tako i u drutvu. Isto tako, Uzvieni je enu, to Svoje plemenito stvorenje, zaduio odre?enim obavezama, ali i podario joj prava koja mora uivati. Ovakav je status ene u jedinoj ispravnoj vjeri islamu. Me?utim, zavirimo li u historiju, a i dananje vrijeme to zorno svjedo?i, uvjerit ?emo se da su prava ena u neznaboa?kim drutvima u velikoj mjeri bila uzurpirana i da je bila izloena konstantnom nasilju, poniavanju, jednostavno re?eno smatrana je niom rasom u odnosu na mukarca.
Me?utim, dolaskom Allahove Poslanice na Zemlju, objavom ?asnih ajeta Njegovom Poslaniku, cijelu Zemlju obasjalo je svjetlo imana koje je sa ene skinulo okove neispravnih vjera i obi?aja, a ona je uzdignuta na pijedestal po?asti i zauzela je veliko i vano mjesto u svim sferama ivota. Omer b. Hattab, Allah bio zadovoljan njime, rekao je: Tako mi Allaha! U dahilijetu (vrijeme prije dolaska islama) nismo enu ubrajali ni u ta, niti smo joj pridavali ikakvu vanost, sve dok Uzvieni Allah nije objavio ajete u pogledu njih i dao im prava koja im pripadaju. (Buhari i Muslim)
Uzvieni Allah stvorio je enu u najljepem i najskladnijem liku, kao bi?e ravnopravno mukarcu, ukazavi joj tako po?ast i prednost nad ostalim stvorenjima: A uistinu, ukazali smo ?ast sinovima Ademovim, i nosimo ih kopnom i morem, i opskrbili smo ih dobrim stvarima, i odlikovali ih predno?u nad mnogima od onih koje smo stvorili. (El-Isra, 70) Uvaeni mufessir Sadi, Allah mu se smilovao, rekao je: Ovo je Allahova neprocjenjiva po?ast i dobrota prema Njegovim robovima, koja se ogleda u tome to je sinovima Ademovim ukazao sve vidove po?asti, tako to im je podario znanje, razum, poslao Svoje poslanike i objavio Svoje knjige. Mnoge od njih odabrao je i u?inio ih Svojim ti?enicima i odabranim robovima, obasuvi ih Svojim blagodatima i to u njihovoj spoljanjosti i unutranjosti. (Tefsir Sadi)
Islam je eni darovao pravo na plemenit i ?astan ivot, po?asio je ibadetom, znanjem i erijatskim zaduenjima i obavezama, koje su sa?uvale njenu ensku prirodu i ispravnu akidu, iskristalisale njen moral, prosvijetlile njenu misao i obe?ale joj nagradu na ahiretu: Ko uradi dobro bio mukarac ili ena a bude vjernik, pa sigurno ?emo dati da proivi lijep ivot, i sigurno ?emo ih nagraditi nagradom boljom nego to su zasluili. (En-Nahl, 97) Islam je eni zagarantovao sva njena ekonomska i drutvena prava, na ?ijem se ?elu nalazi oporuka, kojoj ne nalazimo sli?nu, o dobro?initeljskom postupanju prema eni kao majci, kojoj je dato ve?e pravo od prava samog oca.
U okrilju imana ena uiva svoja bra?na prava i unosi u brak ljubav, milost, dareljivost, a Boiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je za enu vjernicu da je ona najbolje dunjalu?ko blago: Dunjaluk je prepun naslada i uitaka, a najbolji uitak i naslada na njemu jeste ena vjernica. (Muslim)
ena muslimanka zauzima zna?ajno mjesto na polju erijatskog znanja, koje je osnova vjere i iz kojeg se crpe erijatski propisi i etika. Zbog toga u?estvuje u stjecanju i irenju erijatskog znanja odazivaju?i se Allahovom imperativu: ?itaj, u ime Gospodara svoga koji stvara, stvara ?ovjeka od zakva?ka. ?itaj! A Gospodar tvoj je Najplemenitiji, Onaj koji pou?ava peru, pou?ava ?ovjeka onome ta ne zna. (El-Alek, 15)
Tako?er, Boiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podsti?e muslimane da podu?avanju svoje k?eri erijatskom znanju i da ih odgajaju u duhu islamske etike, obe?avaju?i im za tu plemenitu misiju veliku nagradu: Koji god ?ovjek bude imao ropkinju, pa je lijepo podu?i i odgoji, a potom je oslobodi i oeni, imat ?e dvije nagrade. (Buhari)
Uzvieni Allah po?astio je ene irenjem i dostavljanjem erijatskog znanja, pa nalazimo da se na Gospodar obra?a najboljim enama, suprugama Svoga poslanika i majkama pravovjernih: I spomenite Allahove ajete i mudrost koji se u?e u vaim ku?ama Allah je, uistinu, dobar i sve zna. (El-Ahzab, 34) Uzvieni Allah naredio im je da ljude obavijeste o Allahovim ajetima i Poslanikovom, sallallahu alejhi ve sellem, sunnetu koji podrazumijeva sve to je govorio, radio i preutno odobrio, kako bi postupali u skladu s tim i slijedili svoga Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Majke pravovjernih odazvale su se Allahovom pozivu, a Aia, Allah bio zadovoljan njome, isticala se u pozivu u Allahovu vjeru i prenoenju erijatskog znanja, jer je bila naju?enija izme?u majki pravovjernih, i najvie je prenijela hadisa od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem 2.212 hadisa. Ebu Musa Eari, Allah bio zadovoljan njime, rekao je: Kada bismo mi, drugovi Boijeg Poslanika, imali nedoumicu u vezi sa bilo kojim hadisom, a potom upitali Aiu, Allah bio zadovoljan njome, kod nje bismo nali pojanjenje. (Tirmizi, predaja je vjerodostojna)
Aia i druge Poslanikove supruge te uku?ani isticali su se u pogledu ste?enog znanja, do ?ega ih je dovela izraena ljubav prema znanju, duboko ubje?enje i odgovornost, kao i Poslanikovo doputenje da sluaju Objavu, da mu postavljaju erijatskopravna pitanja.
Tako Aia, Allah bio zadovoljan njome, nije ?ula neto nepoznato od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a da ga nije upitala o tome. Boiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: Ko bude polagao ra?un, bit ?e kanjen, a Aia, Allah bio zadovoljan njome, rekla je: A zar Allah nije rekao: a potom ?e lahko polagati ra?un? Na to je Boiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: To je izlaganje (prikazivanje djela), a onaj o ?ijem se ra?unu bude diskutovalo, propast ?e. (Buhari)
Mesruk, Allah bio zadovoljan njime, prenosi da je jednom prilikom sjedio kod Aie i to naslonjen, pa mu je rekla: O Ebu Aia! Ko bude govorio o trima stvari, zaista uveliko iznosi potvoru na Allaha. Upitao je: A koje su to stvari? Ona je rekla: Ko misli da je Muhammed vidio svoga Gospodara, uveliko iznosi potvoru na Allaha. Mesruk je rekao: Bio sam naslonjen, pa sam sam sjeo i rekao: O majko pravovjernih! Ostavi me malo i ne pouruj me. Zar Allah nije rekao: Zaista ga je vidio na jasnom obzorju?I, i: Zaista ga je vidio drugi put? Ona je odgovorila: Ja sam prva iz ovog ummeta koja je pitala Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o tome, pa je rekao: To je Dibril. (Muslim)
Ove lijepe i plodonosne nau?ne diskusije jedna su od pritoka znanja na koju nas upu?uje plemeniti Kuran: I pitajte u?ene, ako ne znate. (En-Nahl, 43) Ovi jasni temelji i na?ela doprli su do ena islamskoga ummeta, tako da su urile da se obrazuju i steknu znanje u vjeri. Poslanikovi, sallallahu alejhi ve sellem, ashabi dolazili su u grupama kod plemenite ashabijke Esme bint Umejs, Allah bio zadovoljan njome, i pitali je o Poslanikovim, sallallahu alejhi ve sellem, rije?ima: Vama koji ste u?inili hidru na la?ama (u Abesiniju) pripadaju dvije (nagrade) hidre, a mojim drugovima (koji su samo u?inili hidru u Medinu) jedna hidra (Muslim), jer je upravo ona pitala o tome Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i naravno da su muslimani koji su u?inili hidru u Abesiniju bili radosni zbog te radosne vijesti i u isto vrijeme bili su dunici Esmi, jer je ona li?no pitala Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
U kolikoj mjeri osoba bude imala duboku ljubav prema vjeri i upornost u izvravanju erijatskih propisa i etiku, u tolikoj ?e se mjeri truditi u stjecanju erijatskog znanja i sa velikom ?e panjom izu?avati pitanja vjere i dostavljat ?e ih ljudima primjenjuju?i metodu blagosti.
Supruge ensarija dolazile su u Poslanikovu ku?u kako bi se podu?ile vjeri i vjerskim pitanjima. Aia, Allah bio zadovoljan njome, rekla je: Zaista su divne ene ensarija. Stid ih nije sprije?io da se podu?e vjeri. (Muslim)
< « | » > |
---|