Da li kvare post tabelte koje se stavljaju pod jezik


tablete

Medicinari su ustanovili da je podru?je ispod jezika mjesto sa kojeg tijelo najbrže upija i apsorbira lijek, zbog toga su lijekovi koji treba da što brže djeluju, poput sredstava protiv sr?anog udara, pripremljeni da se u organizam unose topljenjem ispod jezika. Na takav na?in za vrlo kratko vrijeme tijelo upije ljekovitu tvar i ona putem krvi dolazi do srca. Islamski pravni kolegij sa sjedištem u Džidi na svom desetom sastanku donio je zaklju?ak da ovakve tablete, ukoliko se ne proguta lu?evina koja nastane nakon što se tableta otopi, ne?e pokvariti post. Razgra?ena tableta ulazi u tijelo putem posebnih kanala ispod jezika i odlazi u krv. Tako unesena tvar nije hrana ili pi?e, niti je u zna?enju hrane i pi?a, jer ne dolazi u želudac, niti tijelu daje snagu i svježinu poput hrane. Stoga, topljenje tablete ispod jezika ne?e 

pokvariti post uz uvjet da se preostala otopina izbaci iz usta, a ako se proguta, post je pokvaren i bolesnik ?e taj dan napostiti.

Endoskopski pregled gornjeg dijela sistema za varenje

Opti?ki pregled unutrašnjosti jednjaka, želuca i dvanaestopala?nog crijeva vrši se upotrebom gastroskopa, tj. aparata koji se sastoji od uske gumene cijevi s optikom na vrhu, koja se uvodi kroz usta u želudac. Da li ovakav pregled kvari post ili ne? Klasi?ni u?enjaci islamskog prava razmatrali su pitanje s kojim se ova mesela može identificirati. Naime, raspravljali su da li je posta?u pokvaren post ako bi progutao nešto što nije hrana i što se ne?e rastvoriti u želucu, poput kamen?i?a, dugmeta ili kovanice. Ve?ina u?enjaka je stanovišta da namjernim gutanjem bilo ?ega, svejedno bilo hranjivo ili ne, post biva pokvaren, jer se to tretira jelom, a jelo kvari post. Ovog su stava hanefijski, malikijski, šafijski i hanbelijski mezhebi, s tim što hanefije naglašavaju da ?e post biti pokvaren samo ako progutani predmet potpuno u?e u želudac, a ako bi jedan kraj ostao napolju ili ako bi bio vezan za konac i sl., post ne bi bio pokvaren. (Hašijetu ibnil-Abidin, 2/397)

Postoji i drugo mišljenje po ovom pitanju, tj. da gutanje sli?nih predmeta ne kvari post. Ovo mišljenje zastupa jedan dio malikija, a odabrao ga je i Ibn Tejmijje. Dokaz ovog mišljenja jeste da se gutanje nehranjivih predmeta, poput kamen?i?a, ne tretira jelom ili pi?em, niti tijelo od toga ima korist. U hadisi-kudsijju Uzvišeni Allah kaže o posta?u: "Ostavlja svoje potrebe i svoju hranu radi Mene." (Muslim, br. 1151) Hadis ukazuje da ?e post biti pokvaren konzumiranjem hrane, a sli?ni predmeti nisu hrana. Ovo mišljenje je odabrano, jer gutanje predmeta koji nisu hranjivi i ne rastvaraju se u želucu nije u zna?enju hrane i pi?a i ne ja?a tijelo, a Allah najbolje zna.

Primjenom ove mesele na endoskopski pregled, zaklju?ujemo da po hanefijskom mezhebu unošenje gastroskopa u usta, a zatim želudac, ne?e pokvariti post, jer jedan njegov dio ostaje vani. Isto tako, post ne?e biti pokvaren prema odabranom mišljenju da gutanje nehranjivih predmeta ne kvari post. Me?utim, prakti?no možemo napraviti razliku izme?u dva stanja:

Prvo: Da ljekar pri endoskopskom pregledu putem gastroskopa unese hranjive ili razgradive tvari u organizam, bilo da premaže crijevo masnom tvari radi lakšeg klizanja, ili da putem cjev?ice ubrizga teku?inu koja ?isti opti?ku glavu radi lakšeg slikanja. U tom slu?aju ovakav pregled ?e pokvariti post, jer te tvari ulaze u želudac i tijelo ih razgra?uje.

Drugo:  Da se prilikom preglede ne unesu hranjive i razgradive tvari u grlo i želudac. U ovom slu?aju unošenje gastroskopa ne?e pokvariti post. Prema hanefijskom mezhebu, to ne?e pokvariti post, jer dio unesenog predmeta ostaje van želuca, a po mišljenju koje smo preferirali, to ne?e pokvariti post, jer nije hrana, ne razgra?uje se, ne koristi tijelu i ne negira mudrost i smisao posta.



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP