piše: Ummu-Mu’az Smajlovi?

Kako bi se sprije?ili bra?ni problemi, svaka djevojka bi prije same udaje trebala da nau?i me?usobna bra?na prava. Kolika su suprugova prava i do kojih granica dosežu. Da je to ibadet za koji slijedi nagrada ukoliko ga se istinski pridržava. Da sazna koliki je grijeh neispunjavanja tih obaveza i kakve teške posljedice proizilaze iz toga. Me?utim, ukoliko se i pored toga desi da supruga bude neposlušna, njenom suprugu je dozvoljeno da tada otpo?ne sa njenim odgojem koji ?e odgovarati tom stepenu neposlušnosti...

Brak je najvažniji životni korak u životu svake osobe. Ukoliko su supružnici od onih kojim se Allah smilovao i darovao im  uputu, onda je to dunjalu?ki Džennet. Na po?etku svakog braka osje?anja mladenaca su lijepa. Svako od njih nastoji da ugodi drugom. Navikavanje na obi?aje, navike i ?ud onog drugog zahtijeva napor, strpljenje i razumijevanje. Ženina potreba za tim je  još  ve?a,  jer ona je ta koja je "izašla iz babine ku?e". Došla u novi, nepoznati, svijet kojem se mora prilagoditi.

Po?etak braka je lijep, sretan i obi?no u prvoj godini bra?nog života ne bi trebalo da bude nikakvih nesporazuma me?u mladencima. Dolazi beba, supružnici su ve? naviknuti jedno na drugo i komotniji su. I možda upravo nakon dolaska djeteta, umjesto da njihovi odnosi postanu još ja?i bude suprotno, a mnogobrojni su razlozi za to. Dolazi do prvih razmirica, sva?a, nesporazuma, me?usobnih optužbi, prebacivanja, nezadovoljstva, povišenih glasova a možda i udarca … Nije mi cilj da pišem o  problemima koji se dešavaju u porodici.

Niti o  nasilju i duševnim posljedicama "porodi?nog nasilja", jer vam to svaki psihijatar zna napisati. Niti da vam navodim statistike o "porastu porodi?nog nasilja" na našim prostorima. Moj cilj je, uz Allahovu pomo?, da saznamo; dali postoji islamski lijek za nesuglasice u braku? Kada je i u kojoj situaciji  suprugu dozvoljeno da  upotrijebi silu nad suprugom? Kakav je stav Islama po tom  pitanju?

"I s njima lijepo živite"

Bra?ni suživot po?iva na intimnosti i sjedinjenjem. Rekao je Uzvišeni -kako stoji u prijevodu zna?enja ajeta-: "I s njima lijepo živite" (Prijevod zna?enja An-Nisa, 19.) „Što zna?i; uljepšajte vaš govor s njima, i uljepšajte vaše postupke i vaš izgled naspram vaših mogu?nosti. Onako kako voliš da ona to  uradi i  ti radi isto." (Tefsir ibn Kesir) Rekao je Uzvišeni: "... One imaju isto toliko prava koliko i dužnosti prema zakonu..." (Prijevod zna?enja Al-Bakara, 228.) Pohvalno je da obje strane uljepšaju me?usobno življenje.

Da njihov ahlak unutar porodica bude ljepši nego van njih, jer je porodica najpre?a za to. Zato je Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve selem, rekao: "Najbolji od vas su oni koji su najbolji prema njihovim ženama, a ja sam najbolji prema mojoj ženi." (Tirmizi, sahih, Silsile Sahiha, 2678.) Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve selem, je  bio lijepog suživota, uvijek veseo, šalio se sa njegovom porodicom, prijazan s njima bio i ?esto bi nasmijavao njegove žene. Kaže Uzvišeni: "Vi u Allahovom poslaniku imate divan uzor." (Prijevod zna?enja Al-Ahzab, 21.) Žena je obavezna da se pokori njenom mužu u svemu što  joj naredi ukoliko to nije  nepokornost prema Allahu, subhanehu ve te 'ala. "... One imaju isto toliko prava koliko i  dužnosti, prema zakonu, - samo muževi imaju prednost nad njima za jedan stepen." (Prijevod zna?enja Al-Bakara, 228.)

A prednost supruga se ogleda u tome što: "Muškarci vode brigu o ženama zato što je Allah dao prednost jednima nad drugima i  zato što oni troše imetke svoje." (Prijevod zna?enja An-Nisa, 34.) Kao što je i Sunnet potvrdio da je poslušnost supruge obavezna: "Da sam ikom naredio da u?ini sedždu (nekom drugom mimo Allahu), naredio bi ženi da u?ini sedždu njenom mužu." (Tirmizi, sahih, Sahihu Džamia, 5294.) Tako?er je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao, podsti?u?i žene na njihovu dužnost: "Ukoliko žena posti mjesec Ramazan, klanja pet dnevnih namaza, poslušna je svome mužu, sa?uva svoj polni organ, u?i ?e u Džennet na koja god vrata želi." (Džem'u El-Dževami`a Sujjuti, sahih, Miškatu El-Mesabih, 3254.)

Ovo je islamska osnova po pitanju bra?nog suživota. Svaki od supružnika bi trebao da se prisje?a ovih uputa kako bi imao zadovoljavaju?i bra?ni život.

Nesporazumi i bra?na nepokornost

Osnova rije?i „nepokornost“ u arapskom jeziku je "nešeze", što zna?i; uzdizati se, biti na uzvisini. Za ženu se kaže "našiz" kada se uzdigne nad njenim mužem, ne sluša ga i zamrzi ga, te mu je sa time izišla iz pokornosti. A njen muž se nad njom uzdigao kad je  udara, kad joj je grub i kad se otu?i od nje.

Dok je nepokornost sa šerijatske strane: "Mržnja jednog supružnika prema drugom, i ne  ispunjavanje prava kojim ih je Allah me?usobno obavezao". Nepokornost je zabranjena, ma sa bilo koje strane dolazila izme?u supružnika, jer se sa tim ?ini nepravda drugoj strani. (Mevkifu islami min nušuzzi ez-zevdžejni ev ehadihima - Dr. Nur Karut) Ženi je nare?eno da bude poslušna njenom mužu u svemu što se ti?e bra?nih obaveza, ali se ponekad desi da ona namjerno ili nenamjerno neispunjava te obaveze. Odbijanje supruga u postelji je najizrazitiji vid neposlušnosti žene.

Onoj koja to radi došla je žestoka opomena - proklinjane meleka: "Kada muž pozove svoju suprugu u postelju pa ga ona odbije, i on zaspi ljutit na nju, meleci je proklinju sve dok ne osvane." (Buhari, 3237; Muslim, 3614.) Zabranjeno je ženi da se ne odazove suprugu u postelju osim ako nema za to valjan šerijatski opravdan razlog. Posljedice te neposlušnosti mogu biti kobne za porodicu. Suprostavljanje suprugu u onom što joj naredi; kao što je izlazak iz ku?e bez njegova znanja ili puštanje u ku?u koga on ne voli, odlazak na mjesta koja on ne voli ili putovanje bez njegove dozvole su stvari koje su zabranjene i u?enjaci su saglasni da je ovo haram. Rekao je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Vaše pravo je da im zabranite da dozvole ulazak u vašu ku?u i sjedenje (boravak) u njoj onima koje vi ne želite.

A ako to urade, udarite ih udarcem koji ne ostavlja traga." (Muslim, 3009.) Neposlušnosti u podiznju glasa, izbjegavanju poneked ljubaznosti sa mužem, nepri?anja s njim, skoro da nijedan brak nije sa?uvan. Za ovo ima više razloga od kojih su izme?u ostalog:


?  Loš moralni  odgoj kod supruge, jer nije s te strane dobila dovoljno ispravnog odgoja.
?  Nepoznavanje kakav je suprugov položaj kod nje i njegovih prava, te koliko je važno da mu bude poslušna.
?  Postojanje nekog ko je podsti?e na neposlušnost prema suprugu ili je živjela i odrasla u okolini koja na to podsti?e.
?  Društvene  razlike i razlike u samim gledištima izme?u supružnika, pa se zbog toga ra?a razdor izme?u njih.
?  Prednost žene nad njenim suprugom u: bogatstvu, ljepoti, i porijeklu; što je navodi na umišljenost i uzdizanje nad suprugom.
?  Utjecaj na ženu raznih "povika" ka njenoj "slobodi". S tim je osloba?aju od islamskih bra?nih kodeksa, ubje?uju je na "ravnopravnost" sa muškarcem i neposlušnost prema njemu.
?  Suprugova nepravda naspram supruge, neispunjavanje njenih prava, grubost prema njoj i ne pazenje na Allahove granice kad je u pitanju njegova veza s njom. 

Lijek neposlušnosti

Kako bi se sprije?ili bra?ni problemi svaka djevojka bi prije same udaje trebala da nau?i me?usobna bra?na prava. Kolika su suprugova prava i do kojih granica dosežu. Da je to ibadet za koji slijedi nagrada ukoliko ga se istinski pridržava. Da sazna koliki je grijeh neispunjavanja tih obaveza i kakve teške posljedice proizilaze iz toga. Me?utim, ukoliko se i pored toga desi da supruga bude neposlušna, njenom suprugu je dozvoljeno da tada otpo?ne sa njenim odgojem koji ?e odgovarati tom stepenu neposlušnosti. Ne?e prelaziti na drugi na?in osim da s prvim na?inom nije uspjelo. Taj lijek je pojašnjen u ovim Allahovim rije?ima: "... A one ?ijih se neposlušnosti pribojavate, vi posavjetujte, a onda se od njih u postelji rastavite, pa ih i udarite; a kad vam postanu poslušne, onda im zulum ne ?inite! Allah je, zaista, uzvišen i velik." (Prijevod zna?enja An-Nisa, 34.)


Prvi lijek: "Vi posavjetujte“ Suprug treba na lijep na?in da posvjetuje  suprugu. Opomene je da se boji Allaha, subhanehu ve te 'ala, zbog neposlušnosti. Citiraju?i ajete i hadise vezane za tu temu. Isti?u?i koliko to loše utje?e na njihov me?usobni odnos i kobne posljedice koje mogu proiste?i iz tog.
Drugi lijek: "A onda se od njih u postelji rastavite"; Ibn Abbas, Allah s njim bio zadovoljan, i mnogi drugi u?enjaci su pojasnili da je: "Izbjegavanje (hedžr) neimanje spolnog odnosa. Spava s njom u istoj postelji ali joj okrene le?a." (Ibn Kesir) Ne pri?a s njom. Ne prekora?uju?i sa time islamom propisano vrijeme: "Nije dozvoljeno muslimanu da izbjegava njegovog brata muslimana više od tri dana." (Buhari, 6065; Muslim, 6699.)

Sa napomenom da je izbjegavanje isklju?ivo u ku?i. (Ibn Kesir) Ovaj odgojni postupak je zaista težak za ženu, mozda najteži. Jer na taj na?in ona kao žena-supruga dobiva jasan dokaz da nije "poželjna". Skoro svaka žena bi se trebala preispitati nakon ovoga i  porazgovarati sa svojim mužem. Mada postoje žene koje se ni nakon ovoga ne osvjeste, pa je Allah i  za njih lijek propisao a to je;
Tre?i lijek: "Pa ih i udarite"; laganim udarcem koji ne ostavlja traga. Ne?e kosti polomiti ili kožu oštetiti, izbjegavaju?i lice i opasna mjesta koja mogu prouzrokovati smrt.

Ukoliko mu nakon ovih odgojnih postupaka postane poslušna, nije mu  više dozvoljeno da je udara ili izbjegava. Zato je Allah, subhanehu ve te 'ala, završio ajet sa: "Allah je, zaista, uzvišen i velik", opominju?i ljude da ne ?ine nasilje nad ženama bez razloga. Jer je Allah, subhanehu ve te`ala, Veliki njihov zaštitnik. I On ?e se osvetiti onome ko njima nepravdu i tiraniju ?ini. (Tefsir Ibn Kesir) Pojedini u?enjaci kažu: Udara je sa misvakom, što dovoljno ukazuje kakav bi taj "udarac" trebao biti. Nema nikakve smetnje da upotrijebi i druga sredstva koja ?e koristiti u popravljanju supruginog ponašanja poput ne pri?anja s njom, ili ne jedenja njene hrane i drugo što ?e možda ostaviti i ve?i trag od udarca. Cilj od ovoga nije "mu?enje" supruge, osveta ili gospodarenje nad njom, jer to nije od muslimanskog ahlaka.

Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve selem: "Neka niko od vas ne udara njegovu suprugu udarcem roba, zatim s njom polno op?i na kraju dana." (Buhari, 4908.) i: "Ukoliko neko od vas udara neka izbjegava lice." (Muslim, 6819.) Nakon svega nikom nije dozvoljeno da pori?e da je "udarac" šerijatsko odgojno sredstvo kako je naglašeno u Kur'anu i hadisima. U?enjaci su složni da je on dozvoljen kad se ukaže potreba, ali je muslimanu bolje da ga ostavi i da se uzdigne iznad toga, osim ukoliko bude prisiljen na to. Neka mu Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, bude uzor u tome. Nikad nikog nije udario, kako nas je obavjestila njegova supruga: "Nije Allahov Poslanik nikad nikog udario, niti ženu, niti roba, osim kada bi se borio na Allahovom putu." (Muslim, 6195.) Kadi Šurejh, Allah mu se smilovao, je u stihovima rekao:
Vidio sam ljude kako svoje žene udaraju,
ruka mi usahla kad bi svoju Zejneb udario.
Zejneb je Sunce, a žene su zvijezde,
kada se Sunce pojavi, zvijezda ni jedna ne ostaje.
(Tarihu Dimešk, Sijeru E'alamu en-nubela)
Molim Allaha da nas obaspe Njegovom miloš?u i da svaki muslimanski brak u?ini punog  ljubavi i samilosti.

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP