kupatilo1Hvala Allahu Gospodaru svih svjetova, salavat i selam na Njegovog odabranika i poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve selleme, na njegovu ?asnu porodicu i  njegove vrle ashabe, a zatim…

Poštovani ?itatelji stigli smo do jednog novog poglavlja i veoma bitnog u životu svakog muslimana a to je gusulili kupanje. Osim što se njime otklanja vidljiva ne?isto?a i tako ?uva zdravlje, tako?er taj ?in omogu?ava nam da izvršavamo ibadete koje nam je Uzvišeni propisao kako bi smo postigli Njegovu milost i zadovoljstvo. Tako?er, treba napomenuti da je islam sa ovim propisom došao u vrijeme kada drugi narodi nisu imali pojma kakav utjecaj ima ?isto?a na sprije?avanju pojedinih bolesti a samim tim i ?uvanjem zdravlja. U ovom tekstu krenut ?emo od osnovnih pojmova.

Definicija gusula
Jezi?ki zna?i: te?enje vode preko ne?ega uop?e, dok terminološki zna?i: “Pranje i sapiranje cijelog tijela sa nijetom približavanja Allahu, dž.š..”

Kada je kupanje obavezno?
1. Prilikom izlaska sperme na javi ili u snu, kod muškarca i kod žene, prilikom nadražaja, dakle ako se desi da se sperma pojavi al ne iz uobi?ajenog razloga ve? npr. zbog bolest ili prilikom podizanja ne?ega teškog, dakle nije bilo nadržaja prethodno onda u tom slu?aju gusul nije obavezan, ve? ?e samo abdestit. Shodno rije?ima Uzvišenog: “…a ako ste džunubi onda se okupajte (o?istite).” (El-Maide, 6.) Tako?er, kupanje nije obavezno u slu?aju izlaska vedijje i mezijje, shodno hadisu Muhammeda, sallallahu alejhi ve selleme, kojeg prenosi Ali, radijallahu anhu, gdje kaže: “Bio sam od onih kojima je ?esto tekla mezijja, pa sam pitao Poslanika alejhis-selam, o tome, pa mi je odgovorio: ‘U slu?aju mezijje dovoljan je abdest, a prilikom izlaska sperme obavezan je gusul.’” (Ahmed, Ibn Madže, Tirmizi)
Vedijja je bijela ?vrsta teku?ina koja ponekad izlazi nakon napornog obavljanj nužde.
Mezijja je bijela (bistra) sluzava teku?ina koja izlazi prilikom razmišljanja o polnom op?enju ili nadražaja.

2. Dodirivanje spolnh organa (muškarca i žene) sa straš?u bez obzira desilo se izbacivanje sperme ili ne, kao i spolno op?enje sa ejakulacjom ili bez nje. Shodno rije?ima Uzvišenog: “…a ako ste džunubi onda se okupajte (o?istite).” (El-Maide, 6.), ili kako stoji u hadisu Poslanika, sallallahu alejhi ve selleme, od Aiše, radijallahu anha: “Ako do?e do spajanja vrhova, kupanje je obavezno pa makar i ne bilo ejakulacije.” (Muslim)

3. Hajz i nifas. Allah, dž.š., kaže: “…i ne prilazite ženama kada su u hajzu… a kada se o?iste (okupaju) onda im prilazite.” (El-Bekare, 222.) A u hadisu u kom se Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, obra?a Fatimi b. Ebi Hubejš kaže: “Kada ti nastupi hajz prekini sa namazom, a kada završi okupaj se i nakon toga klanjaj.” (Mutefekun alejhi)

4. Smrt muslimana, dakle onog nuslimana koji nije preselio kao šehid, obavezno ga  je okupati jer je Poslanik, alejhis-selam, naredio da okupaju ?ovjeka koji je pao sa svoje jahalice pri ?emu je umro. Ibn Abbas, radijallahu anhu, prenosi pa kaže: “Okupajte ga vodom i sidrom, i umotajte ga u dva kefina.” (Mutefekun alejhi)

5. Primanje islama, shodno hadisu Kajs b. Azima: “Primio je islam pa mu je Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, naredio da se opere vodom i sidrom.” (Buhari, Muslim, Nesai)

Farzovi gusula
Prije nego što spomenemo farzove gusula, navest ?emo svojstva kupanja Poslanika, sallallahu alejhi ve selleme, a koja se navode u hadisu kojeg prenosi Aiša, radijallahu anha, gdje kaže: “Kada bi se Poslanik, alejhis-selam, kupao od džunupluka prvo bi oprao ruke, zatim bi iz desne ruke polio po lijevoj i oprao svoj polni organ, a zatim bi abdestio, a nakon toga bi prstima vodu utrljao u korijen kose, a zatim bi na glavu posuo tri pregršta vode, a nakon toga bi oprao cijelo tijelo i na kraju noge.” (Mutefekun alejhi)

Dakle farzovi abdesta su:

1. Oprati cijelo tijelo tako da nigdje suho ne ostane, dakle jedanput i to je minimum. Svaki vanjski dio tijela i svaka dla?ica moraju biti pokvašeni shodno hadisu Muhammeda, sallallahu alejhi ve selleme, a kojeg prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anhu: “Ispod svake dla?ice nalazi se dženabet, zato operite dla?ice i protrljajte kožu.” (Ebu Davud, Tirmizi) Treba napomenuti ovdje kada je upitanju kosa tj. kod žena koje nose kosu u pletenicama, da njima nije obaveza da raspli?u pletenicu zbog poteško?e, ali pod uslovom da voda stigne do korijena kose i do tjemena, shodno hadisu Poslanika, sallallahu alejhi ve selleme, kojeg prenosi Umu Seleme, radijallahu anha, gdje kaže: “Pitala sam Allahovog poslanika, ja sam žena koja ima gustu i jaku kosu, ho?u li je rasplesti prilikom kupanja od dženabeta i hajza? Ne, re?e Poslanik, alejhi selam, ve? ti je dovoljno da na glavu pospeš tri pregršta vode i to utrljaš.” (Muslim)

2. Izaprati nos i usta, jer ajet u kom Allah, dž.š.,  kaže: “…a ako ste džunupi okupajte se.” (El-Maide, 6.) kod hanefijskih i hanbelijskih pravnika je op?eg je karaktera jer obuhvata ?itavo tijelo da se opere sa vodom. A kod malikijskih i šafijskih pravnika ovo spada u sunnete gusula, jer u hadisu koji govori o uro?enim normama islamskog ponašanja, kog bilježe svi osim Buharije stoji da i ispiranje usta i nosa spada u te norme.

3. Nijet kod po?etka kupanja. Naravno ovo je mišljenje ve?ine, shodno hadisu Muhammeda, sallallahu alejhi ve selleme: “Djela se mjere prema namjerama.” Dok hanefijski pravnici nijet smatraju sunetom.

Suneti gusula
Ve? smo naveli na po?etku hadis koji opisuje svojstva Poslanikovog, sallallahu alejhi ve selleme, kupanja, te iz toga u?enjaci su izvukli i farzove i sunnete, stoga ?emo ovdje poredati i sunnete.

1. Prou?iti bismillu i zanijetit,
2. Oprati ruke do ?lanaka tri puta,
3. Oprati ne?isto?u ako bude kakve vidljive ne?isto?e,
4. Oprati polni organ,
5. Abdestiti se kao za namaz,
6. Saprati tri puta tijelo,
7. Po?eti sa pranjem glave,
8. Prvo oprati desnu stranu a zatim lijevu,
9. Trljati tijelo prilikom pranja,
10. Saprati noge u slu?aju da se stojalo na jednom mjestu.

Poku?ene radnje prilikom gusula
1. Pretjerano rasipanje vode, jer je Poslanik, alejhis-selam, zabranio rasipanje vode i prilikom abdesta, pa makar i kada bi se abdestio iz rijeke. Naime, u hadisu kojeg prenosi Ibn Omer, radijallahu anhu: “Prošao je Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, pored S’ada a ovaj je abdestio, pa ga je upitao: ‘Kakvo je to rasipništvo?’ ‘Zar i kada je u pitanju abdest ima rasipništva i pretjerivanja?’ Upita S’ad. ‘Da’, re?e mu Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, ‘pa ?ak i kada bi bio pored rijeke.’” (Ibn Madže)
2. Govor prilikom kupanja,
3. Traženje pomo?i od drugog ako nije neophodno,
4. U?enje dova,
5. Otpo?injanje sa lijevom stranom prilikom pranja,
6. Ponovo nakon kupanja abdestiti, osim ako se nije desilo nešto što kvari abdest a time i gusul, shodno hadisu kojeg prenosi Aiša, radijallahu anha, da Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, nije abdestio nakon kupanja.

Pripremio:
Bahrudin ef. ?olo, prof.fikha



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP