Itikaf u Ramazanu


Itikaf u Ramazanu

piše: Harmin Sulji?,

Itikaf zna?i bdijenje nad ne?im ili na nekom mjestu, bez razlike da li se radi o dobru ili zlu. Allah, subhanehu ve te'ala, kaže: „Kada (Ibrahim) re?e svome ocu i svome narodu: Kakvi su to kipovi nad kojima bdijete." (Prijevod zna?enja El-Enbija, 52.) Što u prenesenom smislu zna?i da su bdjeli u ibadetu tj. obožavaju?i ih. Me?utim, u šerijatskom smislu se pod itikafom podrazumijeva boravak u džamiji sa nijjetom približavanja Allahu, subhanehu ve te'ala.

 

Utemeljenost itikafa u islamskom pravu

Me?u u?enjacima postoji konsenzus o pravosnažnoj utemeljenosti itikafa u islamu jer je Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, svake godine zadnjih deset dana Ramazana ulazio u džamiju sa nijjetom itikafa,a kada je došao Ramazan u godini kada je Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, preselio na Ahiret, u itikafu je boravio dvadeset dana. Ovu predaju bilježe Buharija, Ebu-Davud i Ibn-Madže. Nakon smrti Allahovog poslanika, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, u itikaf su ulazile njegove supruge tako što su im ashabi ogradili jedan dio džamije zastorima gdje su boravile u itikafu. A isto tako i ashabi su ulazili u Ramazanu u itikaf sve sa ciljem da se približe Allahu, subhanehu ve te'ala.

 

Vrste itikafa

Itikaf se dijeli na dvije vrste: sunnet i vadžib. Sunnet je onaj na koji se musliman odlu?i u smislu dobrovoljnog ibadeta kojim se želi približiti Allahu, subhanehu ve te'ala, slijede?i pri tome Allahovog poslanika, sallallahu te'ala 'alejhi ve selem. Ovakav ?in je potvr?en u zadnjoj tre?ini Ramazana kao što je prethodilo. Obavezni ili vadžib itikaf je onaj na kojeg se musliman obaveže u smislu zavjeta pa kaže: 'Obavezujem se na itikaf radi Allaha' ili ' Ako mi Allah ozdravi tog i tog bolesnika ja ?u u?i u itikaf toliko i toliko dana'. Buharija bilježi predaju da je Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, rekao: „Onaj ko se zavjetuje na pokornost Allahu, neka to i u?ini." Tako?er kod Buharije se bilježi predaja da je Omer, radijallahu 'anh, rekao: „Allahov Poslani?e, zavjetovao sam se da ?u boraviti u itikafu jednu no? u Mesdžidil Haramu." Pa mu je rekao: „Ispuni svoj zavjet."

 

Vrijeme itikafa

Obavezni itikaf ?e biti obavljen shodno onome na što se ?ovjek zavjetuje. Ako se zavjetovao na jedan dan ili više, na njemu je obaveza da ispuni ono na šta se zavjetovao. Kada je rije? o dobrovoljnom itikafu onda njegovo vrijeme nije odre?eno. Njegova realizacija ?e se upotpuniti bivanjem u džamiji sa nijjetom itikafa, bez razlike da li se radi o dugom ili kratkom periodu. Tako da ?e, za period u kojem je boravio u džamiji, biti nagra?en. Pa ako iza?e te se povrati u džamiju obnovit ?e nijjet ako ima namjeru itikafa. Od Je'ale b. Umejje se prenosi da je rekao: „Ja u džamiji ostanem jedno vrijeme i to sa nijjetom itikafa". Ata' kaže: „To je itikaf onoliko koliko bude boravio u njemu. Ako bude sjedio u džamiji sa nijjetom ?injenja dobra on se smatra da je u itikafu, u suprotnom ne". Kada se osoba na?e u dobrovoljnom vidu itikafa ima pravo da ga prekine kad poželi, ?ak i prije vremena kojeg je zanijetio. Od Aiše, radijallahu 'anha, se prenosi da, kada je Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, htio u?i u itikaf, klanjao bi sabah namaz, a zatim ušao u itikaf. Jednom je htio da u?e u itikaf zadnjih deset dana Ramazana, pa je naredio da mu se pripremi mjesto u džamiji. Aiša kaže: „Kada sam to vidjela,naredila sam da se i meni pripremi isto tako mjesto. Tako su postupile i ostale žene Allahovog poslanika, sallallahu te'ala 'alejhi ve selem. Kada je klanjao sabah pogledao je u te šatore unutar džamije pa je rekao: „Šta je ovo? Zar ovim dobro?instvo želite?" Zatim je naredio da se ukloni njegov šator i naredio je svojim ženama da one uklone svoje šatore, a onda je odgodio itikaf do prvih deset dana ševala". Dakle ova predaja ukazuje da je dopušteno prekinuti sa itikafom nakon što se u?e u njega. Tako?er u ovom hadisu je dokaz da muž ima pravo zabraniti ženi ulazak u itikaf bez njegove dozvole. Ovaj stav zastupa ve?ina u?enjaka, ali se razilaze po pitanju šta ako joj po?etno dopusti zatim zabrani? Tako da Šafija, Ahmed i Davud smatraju da ima pravo zabraniti joj i izvesti je iz dobrovoljnog itikafa.

 

Uslovi itikafa

Osoba koja ulazi u itikaf mora biti muslimanom, razumnim, ?istim od džunupluka, mjese?nice ili postporo?ajnog ciklusa. Tako da nevjerniku, djetetu koje ne razlikuje stvari, džunupu, ženi u mjese?nici ili postporo?ajnom periodu nije valjan itikaf.

 

Sastavni dijelovi itikafa

Suština itikafa je boravak u džamiji sa nijjetom približavanja Allahu,subhanehu ve te'ala. Tako, da ako se nema namjera boravka u džamiji ili bez nijjeta pokornosti, onda se itikaf ne?e ni realizovati. Obaveza nijjeta se može shvatiti iz rije?i Uzvišenog kada kaže: Nije im bilo nare?eno osim da Allaha obožavaju iskreno Njemu vjeru da ispoljavaju. (Prijevod zna?enja El-Bejjine, 5.) Tako?er Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, kaže: „Djela se vrijednuju prema namjerama. Svakom ?ovjeku pripada ono što je naumio..." Drugi sastavni dio valjanost itikafa je da bude u džamiji jer Allah, subhanehu ve te'ala, kaže: Nemojte se približavati ženama dok ste u džamijama u itikafu. To su Allahove granice pa im se nemojte prbližavati. Tako Allah pojašnjava Svoje ajete ljudima da bi se bojali. (Prijevod zna?enja El-Beqare, 187.) Dakle, da je itikaf valjan na nekom drugom mjestu, a ne samo u džamiji onda se zabrana polnog odnosa ne bi spomenula u kontekstu itikafa u džamiji što ukazuje da kvari itikaf. Time se ukazuje da itikaf mora biti unutar džamije.

 

Plodovi Itikafa

Plodovi itikafa su mnogobrojni i u njima je odgovor zbog ?ega da ?inimo itikaf, zbog ?ega da ostavljamo svoje porodice, ostavljamo svoje poslove, ustežemo se od mnogih stvari. Ukratko ?u spomenuti neke plodove itikafa:

 

Stvari koje kvare itikaf

Od stvari koje kvare itikaf su:

 

Šta je poželjno, a šta poku?eno osobi da ?ini dok je u itikafu

Lijepo je da onaj ko je u itikafu ?ini što više dobrovoljnih ibadeta. Da upotpuni vrijeme namazom, u?enjem Kur'ana, veli?anjem Allaha, subhanehu ve te'ala, ili jednom rije?ju re?eno zikrom, istigfarom, salavatima na Allahovog poslanika, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, dovom i svim ostalim vidovima pobožnosti kojima se rob može približiti Allahu, subhanehu ve te'ala. Poku?eno mu je da se zabavlja svim onim što nije od ibadeta, kao što je nekoristan i bespotreban govor. Ali isto tako poku?eno mu je da prekine razgovor u cjelosti misle?i da je to ibadet. Buharija, Ibn Madže i Ebu Davud bilježe predaju od Ibn Abbasa da je jednom prilikom Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, držao hutbu pa je primijetio ?ovjeka kako stoji pa je upitao za njega. Rekli su da je to Ebu Israil, zavjetovao se da ?e stajati i da ne?e sjediti, niti u?i u hladovinu i da ne?e pri?ati, nego da ?e postiti. Pa je Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve selem, rekao: „Naredite mu neka pri?a, nek u?e u hladovinu, neka sjede i neka nastavi sa svojim postom." Ebu Davud bilježi predaju od Alije, radijallahu 'anh, da je Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, rekao: „Nije dopušteno punoljetnom ?ovjeku da spoji dan i no? u šutanju."

Tako da na kraju sve ovoga i prikaza odre?enih propisa vezanih za itikaf svaki musliman mora iskoristiti Ramazan kao period posebne sezone u kojoj ?e se saprati od grijeha i truditi da se spasi od Vatre. Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, se najviše posve?ivao ibadetu u zadnjih deset dana Ramazana, što nije ?inio ni u jednom drugom mjesecu. Aiša, radijallahu 'anha, prenosi da kada bi nastalo deset zadnjih dana Ramazana, Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, bi stegao svoju odje?u (dakle ne bi prilazio ženama), oživio bi no? i budio bi svoje uku?ane. Izme?u ostalog je bio i ovaj vid ibadeta tj. itikaf kao što imam Zuheri rahimehullah kaže: „?udni li su muslimani, zapostavili su itikaf iako ga Allahov poslanik, sallallahu te'ala 'alejhi ve sellem, nije ostavljao otkako je došao u Medinu, pa sve dok ga Allah nije uzeo Sebi."

Brate muslimanu, znaj da je veli?anstvena stvar oživjeti ovaj sunnet, zato po?ni od sebe jer ti dunjaluk predstavlja jedan kratki period kroz koji ?eš brzo pro?i. Zato odvoji ovaj mali broj dana da se približiš svome Gospodaru u pokornosti samo Njemu subhanehu ve te'ala.

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP