Sadekatul-fitr
Sadekatul-fitr
Mudrost propisanosti ove sadake je oboga?ivanje siromaha na dan Ramazanskog bajrama ?ime se liavaju traenja sadake od drugih na taj dan, obveseljivanje istih na dan kada se svi raduju i vesele i ?i?enje od loeg i bestidnog govora, besposlica i sl. to se ?inilo za vrijeme posta u mjesecu ramazanu. (El-Mugni, 3/65) Ibn-Abbas, radijallahu te'ala anhuma, je rekao: "Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, propisao je zekatul-fitr kako bi se posta? o?istio loeg, bestidnog govora i besposlica i kako bi se nahranili siromasi. Ko ga udijeli prije namaza (na Ramazanski bajram) bit ?e primljen kao zekatul-fitr, a ko ga udijeli poslije namaza to ?e biti obi?na sadaka." (Ebu-Davud, 1609; Ibnu-Made, 1827, i drugi, hadis je hasen) Zekatul-fitr je obavezan za svakog muslimana i muslimanku zbog hadisa Ibn-Omera, radijallahu te'ala anhuma, koji kae: "Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, propisao je zekatul-fitr od jednog sa'a hurmi ili jednog sa'a je?ma i slobodnom ?ovjeku i robu, i ?ovjeku i eni, i malom i velikom od muslimana; i naredio je da se udijeli prije nego to ljudi iza?u da klanjaju namaz (bajram namaz)." (Buharija, 1503; Muslim, 984, i drugi)
ta se izdvaja i koja kol?ina
Sadekatul-fitr moe da se izdvoji iz svih namirnica koje muslimani koriste za ishranu i nije potrebno ograni?avati se na spomenuto u hadisu Allahovog poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: je?am, hurme, gro?ice; ve? se moe udijeliti i ria, penica i sli?no to se koristi u ishrani. Prema miljenju ve?ine islamskih u?enjaka obavezno je izdvojiti jedan sa'a od namirnica koje se koriste u ishrani. Sa'a je mjera od ?etiri pregrta ruku srednjovje?nog ?ovjeka ?ija teina otprilike iznosi 2,157 kg. u penici. Kod islamskih u?enjaka kada je u pitanju izdvajanje zekata, op?enito, u novcu postoje dva miljenja:
-
Izdvajanje zekata u novcu je zabranjeno. erijat je pojasnio u ?emu je obavezno izdvojiti zekat i izdvajati ga u ne?emu drugom nije dozvoljeno, kao to nije dozvoljeno za kurban zaklati neto drugo mimo propisanog i kao to kao otkupninu nije dozvoljeno dati mimo propisanog. Da je bilo dozvoljeno izdvajanje zekatul-fitra u novcu Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bi to dozvolio. Ovog miljenja su: Malik, afija, Ahmed i Davud ez-Zahiri. (El-Mudevveneh, 1/258; El-Medmu'u, 5/428-429; El-Mugni, 2/565)
-
Dozvoljeno je izdvajanje zekata u novcu jer je cilj izdvajanje zekatul-fitra zadovoljavanje potrebe siromaha na dan Bajrama, a to njihovo ispunjenje potreba ponekad biva potpunije u novcu nego u namirnicama. Ovo miljenje zastupaju: Ebu-Hanife, Sevri, Buharija i drugi.
Obadvije skupine dokazivale su svoje stavove mnogobrojnim dokazima i odgovarale jedna drugoj na njihove dokaze, tako da, inaallah, ukoliko se uradi i jedno i drugo bilo bi ispravno, ali je u svakom slu?aju raditi bolje ono kako se praktikovalo u vrijeme Allahova poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem.
Kada i kome se izdvaja sadekatul-fitr
Zekatul-fitr obavezno je izdvojiti prije nego to se iza?e klanjati bajram namaz i zabranjeno je odga?ati njegovo izdvajanje poslije namaza shodno rije?ima Ibn-Omera, radijallahu te'ala anhuma: "Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je naredio da se izdvoji zekatul-fitr prije nego to ljudi iza?u na namaz." (Buharija, 1509; Muslim, 986 i drugi) Dok ga je dozvoljeno izdvojiti i dan ili dva dana prije Ramazanskog bajrama. Od Nafi'a, rahmetullahi te'ala alejh, se prenosi da je rekao: "Ibn-Omer, radijallahu te'ala anhuma, bi davao zekatul-fitr onima koji bi ga uzimali i davali bi ga na dan ili dva dana prije Ramazanskog bajrama." (Buharija, 1511; Muslim, 986) Sadekatul-fitr se udjeljuje samo potrebnima: siromasima i nevoljnicima zbog hadisa u kojem se spominje mudrost propisivanja zekatul-fitra: "... i kako bi se nahranili siromasi" i hadisa: "Potedite ih (siromahe) na dananji dan (Bajram) traenja svojim udjeljivanjem". Dakle, propis je da se nahrane siromasi, kao to je slu?aj i kod keffareta-otkupnine za mnoge stvari.
Ukoliko u familiji onoga koji izdvaja sadekatul-fitr ima siromaha bolje je sadekatul-fitr udijeliti njima, ?ime se ispunjava ovaj propis i ja?aju rodbinske veze. A Uzvieni Allah najbolje zna. Uzvienog Allaha molimo da primi od nas i vas dobra djela u ovom blagoslovljenom mjesecu, pre?e preko loih, oprosti nam, podari nam Svoju milost i oslobodi nas dehennemske vatre. Amin!
< « | » > |
---|