Utorak, APRIL 23, 2024
tekstovi_logo

Nema vjere bez ljubavi a nema ljubavi bez selama!


Nema sumnje da je glavni cilj svakog muslimana Allahov dž.š., raziluk i zadovoljstvo, prije i?ijeg drugog raziluka i zadovoljstva, i tako?er nema sumnje u to da ?e ljudi bježati od nas ako se budemo kitili svojstvima oholosti, grubosti, malogra?anstva kao i krutosti srca. Spojiti izme?u onoga što Allah dž.š., voli i onoga što ljudi vole – nije teško, ako se budemo pridržavali šeri'atskih propisa kao i hikmeta i mudrosti koja je izgubljena stvar svakog muslimana – uzme je gdje god je na?e!

 

Šta podrazumjevamo pod onim što ljudi poštuju, cijene i vole: u globalu je to jedan splet ili paket sifata i svojstava uzvišenih, plemenitih i svima ljupkim i dragim. Ako se ta svojstva na?u kod jednog muslimana – ljudi ?e takvu osobu poštivati, voljeti i cijeniti, do njegovog stava i rije?i ?e držati, i njegove upute i savjete ?e prihvatati i primati.

 

Na ovom stepenu ahlaka je prvashodno bio naš Poslanik s.a.w.s., koji treba da nam je uzor u svakom aspektu života. Alija r.a., opisuju?i našeg Poslanika s.a.w.s., izme?u ostalog nabraja i sljede?e: "Ko bi ga najedanput vidio – uplašio bi se od njega, ali ako se s njime malo više družio – zavolio ga je!" (Sunen Tirmizi, br.3638.)

 

Dakle, svaki musliman mora da radi na tome da bude omiljen i drag ljudima oko sebe, što je generalni uslov otvaranja tu?ih srca radi primanja islama ili radi prihvatanja i sprovo?enja u praksu islamskih zakona i propisa.

 

Ebu Hurejre r.a., je, nakon što mu je majka prigrlila islam, zamolio Poslanika s.a.w.s., da mu prou?i dovu – ali ne dovu da bude bogat ili da ima mnogo djece ili da ima dug život i sli?no, ve? da mu prou?i dovu da Allah dž.š., u?ini da njega i njegovu majku zavole ostali muslimani, i da on i njegova majka zavole ostale muslimane.Poslanik s.a.w.s., je prou?io: "Gospodaru moj, u?ini omiljenim i dragim svim mu'minima, ovog roba Tvog tj. Ebu Hurejru, i njegovu majku, i omili im i dragim im u?ini sve mu'mine. Ebu Hurejre r.a., dalje nastavlja pa kaže: "Nije se rodio mu'min, koji ?e samo ?uti za mene a nije me vidio a da me nije volio!" (Muslim, br.2491.)

 

Nakon ovoga nije se za?udit ashabu koji dolazi Poslaniku s.a.w.s., traže?i od njega da ga uputi na djelo zbog kojeg ?e ga Allah dž.š., zavoljeti i zbog kojeg ?e ga ostali svijet zavoljeti. Poslanik s.a.w.s., je ovog ashaba uputio na sebeb i faktor stjecanja te ljubavi i tog poštivanja od strane Allaha dž.š., kao i od strane svijeta, rekavši: "Budi zahid/skroman, na dunjaluku – volje?e te Allah dž.š., i budi zahid/skroman, spram onoga što je u rukama ljudi – volje?e te ljudi!" (Sunen, Ibnu Madždže, br.4102.)

 

Iz ove predaje se da zaklju?iti da su ashabi insistirali na tome da budu prihva?eni, cijenjeni i poštovani od strane ostalog svijeta i da ih ljudi iz njihovog okruženja vole, kao i na tome da Allah dž.š., bude razi i zadovoljan njima.

 

Ashabi nisu smatrali da raziluk Božiji i raziluk ljudi mora do?i u koliziju i me?usobnu konfrotaciju. Na zadovoljstvo i ljubav od strane ljudi su gledali kao na djelo koje Allah dž.š., voli i kojim je zadovoljan, tako da je raziluk Allaha dž.š., i zadovoljstvo Njegovo krajnji cilj kojem su hlepili kako ashabi tako i sve generacije dobrih muslimana nakon njih.

 

Poslanik s.a.w.s., se znao "umiljavati" pojedincima koji su bili slabog imana davaju?i im izvjesne poklone, pridobijaju?i njihova srca – a sve s ciljem njihova izbavljenja od džehennemske vatre. Poslanik s.a.w.s., je rekao: "Ja ?u dati nešto nekom ?ovjeku – a drugom koji ?e mi biti draži od njega, ne?u dati ništa, a sve iz bojazni da onaj prvi ne bude naglava?ke ba?en u džehennemsku vatru!" (Muttefekun 'alejh)

 

Poslanik s.a.w.s., je posebno insistirao na izgradnji mostova ljubavi, poštivanja i cijenjenja na relaciji izme?u muslimanskih predstavnika, vo?a, emira i imama i ostale muslimanske raje i opšteg svijeta, traže?i od svih njih da se me?usobno poštuju, cijene i vole.

 

Poslanik s.a.w.s., je rekao: "Ho?ete li da vas obavijestim o vašim najboljim i najgorim emirima/vo?ama? Vaši najbolji emiri/vo?e su oni koje vi volite i koji vas vole, kojima u?ite dovu za tevfik i koji vama u?e dovu za tevfik, a vaši najgori emiri/vo?e su oni koje vi mrzite i koji vas mrze, i koje vi proklinjete i koji vas proklinju!" (Sunen Tirmizi, br.2264.)

 

Nema sumnje ni u to da ovo svojstvo islamskog ahlaka – ako ne bude iskreno i radi Allaha dž.š., može se pretvoriti u jednu vrstu licemjerja što ne smijemo nikada imati za cilj. Ako budemo voljeli druge ljude iskreno i u ime Allaha dž.š., Allah dž.š., ?e dati da se na takvu ljubav uzvrati poštivanjem i ljubavlju od ostalog svijeta, jer ?emo tek tada biti mi ti preko ?ijih ruku ?e sezati hajrati do ostalih ljudi.

 

Na svakom mu'minu je obaveza: "Da voli ?ovjeka ni zbog ?ega drugog ve? radi Allaha dž.š." (Buhari) – a ako se takva ljubav ostvari, ona ?e nam ukazivati na savršenost vjere kod nekog ?ovjeka: "Ko bude volio radi Allaha, i mrzio radi Allaha, i ko bude davao radi Allaha i zabranjivao radi Allaha – taj je upotpunio svoj iman!" (Sunen Ebu Davud)

 

Postoje brojne predaje od Poslanika s.a.w.s., koje povezuju iman i vjerovanje sa sifatima i svojstvima omiljenosti i cijenjenosti kod ostalih ljudi, a jedna od tih predaja je i ov:

 

"Ne?ete u?i u džennet sve dok ne budete vjerovali, a ne?ete vjerovati sve dok se ne budete me?usobno voljeli. Ho?ete li da vas uputim na nešto – ako ga budete praktikovali me?usobno volit ?e te se? Širite i nazivajte jedni drugima selam!" (Sahihu Muslim)

 

Oni koji ne šire selam i koji ne nazivaju selam ostalim muslimanima ili pak ne odgovaraju na njihovo nazivanje selama – jedni su od onih koji me?u muslimanima šire mržnju ali u isto vrijeme su i jedni od mrskih i omraženih osoba, a na kraju može biti i da nisu uopšte vjernici – jer je Poslanik s.a.w.s., shodno ovom hadisu, rekao: "Ako bude imalo nazivanja selama ima?e ljubavi a ako bude imalo ljubavi ima?e i imana i vjere, a ako ne bude imalo selama ne?e imati ni ljubavi a ako ne bude imalo ljubavi ne?e imati ni imana niti vjere!"

 

Ovim hadisom, Poslanik s.a.w.s., nas je uputio na temelj me?u-muslimanske ljubavi koji je ujedno i jedan od temelja imana – a to je nazivanje selama, a nama su dobro poznati kroz istoriju oni koji su se na sve mogu?e na?ine borili da se selam ukine i da se muslimani me?usobno ne pozdravljaju tim pozdravom!

 

Mu'az b. Džebel r.a., prenosi da je ?uo Allahova Poslanika s.a.w.s., kako kaže slijede?e: "Oni koji se budu radi Mene voljeli bi?e na minberima od nura i svjetlosti, u društvu poslanika i šehida!" (Sunen Tirmizi, br.2390.)

 

Enes b. Malik r.a., prenosi da je neki ?ovjek došao Poslaniku s.a.w.s., pitaju?i ga: "Kada ?e Sudnji Dan? Poslanik s.a.w.s., ga upita: A šta si ti pripremio za na Sudnji Dan? Ovaj ?ovjek re?e: Ljubav prema Allahu i Njegovom Poslaniku! Poslanik s.a.w.s., re?e: Bi?eš sa onima koji su ti dragi i koje budeš volio!" (Sahih Ibnu Huzejme, br.1796.) Enes r.a., dodade: Ni?emu se nismo obradovali kao što smo se obradovali poslanikovim s.a.w.s., rije?ima: ?ovjek ?e biti sa onim koga voli! Enes r.a., re?e: Ja volim Poslanika s.a.w.s., i Ebu Bekra i Omera i ako nemam pri sebi djela koja su oni imali; nadam se društvu sa njima!" (Muttefekun 'alejh; Ebu Davud, br.5127.; el-Iman, Ibnu Mendeh, 1/439.)

 

Iz ovoga hadisa vidimo da ?e ?ovjek biti samo sa onima koje voli, a one koje ne voli ne?e biti sa njima, pa teško li se onda onima koji ne vole muslimane ili ih pak mrze a nadaju se da budu sa muslimanima sjutra u džennetu!

 

Od klju?eva kojima se otvaraju tvrda i osora srca jeste ?io i vedar susret ili do?ek uz trajan osmjeh na licu. Ashabi su opisivali Poslanika s.a.w.s., na sljede?i na?in: "Nisam vidio da se iko više smješio i osmjehivao ljudima od Poslanika s.a.w.s.!" (Sunen Tirmizi, br.3641.)

 

Ako je mogao ?ovjek kojem se sami Allah dž.š., 23 godine obra?ao objavom - kur'anom i sunnetom, i koji se svakodnevno družio s melekom Džibrilom a.s., da bude komunikativan sa ljudima oko sebe i uvjek sa osmjehom na svome licu – šta bi onda trebali re?i za one koji niti razgovaraju sa Allahom dž.š., niti im dolazi melek, niti sami za sebe znaju jesu li džennetlije ili džehennemlije – a toliku namrštenost i oholost primje?ujemo na njihovim licima bivaju?i pošte?eni sunneta Poslanika s.a.w.s. - a to je samo jedan blagi i lijepi, ali iskreni, trajni i bratski osmjeh na licu pri susretu s nekim ?ovjekom a pogotovu ako je u pitanju musliman!

 

Od faktora koji proizvode ljubav i me?usobno poštivanje jeste i ono što je Poslanik s.a.w.s., radio: "Kada bi prolazio pored djece – nazivao bi im selam!" (Kenzul-'Ummal, br.18497.)

 

"Poslanik s.a.w.s. - ako bi se neki ?ovjek usputio sa njime ne bi se rastao od njega sve dok ga ovaj ne ostavio, a ako bi se neko rukovao s njime Poslanik s.a.w.s., ne bi povla?io svoju ruku iz njegove sve dok sagovornik ne bi povukao svoju ruku. Ako bi neko od sagovornika zatražio od Poslanika s.a.w.s., da mu nešto šapne na uho Poslanik s.a.w.s., ne bi povla?io svoga uha sve dok ?ovjek ne bi završio s onim što je imao re?i!" (Sahihul-Džami', br.4780.)

 

"Poslanik s.a.w.s., se starao o slabašnim muslimanima, posje?ivao bi ih, obilazio bi njihove bolesne, i prisustvovao bi njihovim dženazama!"

 

"Poslanik s.a.w.s., nikada ni za šta ne bi rekao: Ne. Ako bi bio u stanju nešto u?initi, rekao bi: Da – a ako nije bio u stanju nešto u?initi ne bi rekao: Ne – ve? bi ?utao!"

 

Rezime:

  1. Spajati izme?u onoga što Allah dž.š., voli i što ljudi vole – je šeri'atom propisana stvar.

  1. Nije sporno da te se ljudi po malo plaše i da te u isto vrijeme vole.

  1. Ashabi r.a., su bili oni koji su žudjeli za razilukom Allaha dž.š., ali su ?esto puta Allahov raziluk tražili u raziluku ljudi oko njih: roditelja, rodbine, komšija...

  1. Odre?ena vrsta umiljavanja je obavezna kako bi se pridobijala srca onih ljudi koji su slaboga imana kako bi ih spašavali džehennemske vatre.

  1. Kako se od opšte muslimanske raje traži da voli, poštuje i cijeni svoje emire i imame isto tako se i od muslimanski predstavnika traži da poštuju, cijene i vole obi?ne muslimane.

  1. Ljubav ako nije iskrena i u ime Allaha dž.š. – pretvori?e se u licemjerstvo i munafikluk.

  1. Poslanik s.a.w.s., nas je podu?io tome da postoji jaka veza izme?u ljubavi i imana, pa ako ponestane ljubavi može ponestati i imana.

  1. Me?u-muslimansku ljubav ?emo širiti:

  1. nazivanjem selama
  2. ozarenoš?u i nasmijanoš?u lica
  3. lijepi susretom i do?ekom
  4. druženjem sa slabima i siromašnima
  5. poniznoš?u spram ostalih muslimana i mu'mina.

 

Osnova svega je da budemo omiljeni i dragi Allahu dž.š., a ako nas On dž.š., zavoli – On ?e i u?initi da nas zavole i poštuju oni koji su na Zemlji.

 

Ako želiš da se tu?a srca otvore pred tobom nastoj svoje srce otvoriti pred Allahom dž.š., i nastoj svoje srce ispuniti Allahom dž.š., i ne dozvoli da tvoje srce obuzme išta drugo mimo Allaha dž.š..

 

Okiti se svojstvima koja ura?aju ljubavlju i poštivanjem me?' ljudima, a ko ne bude u stanju okititi se ovim svojstvima, i ko ne bude u stanju otvarati i osvajati ljudska srca ne?e biti u stanju osvajati gradove niti zemlje! Ashabi su prije osvajanja Arabije, Persije, Iraka, Šama i Egipta nau?ili kako da osvajaju ljudska srca, pa ako mislimo se pozivati na Poslanika s.a.w.s., i ashabe onda ih i slijedimo u njihovim postupcima!

 

 

Priredio: Sead ef. Jasavi?, prof.fikha

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP
Share

BUDIMO PRIJATELJI

AHLAK

POSJETITE MINBER.BA

  • Ummet anesteziologa
    PiÅ¡e: Muhamed Ikanović Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, doÅ¡ao na mezarje i rekao: “Kako bih samo želio da...
  • Život i djelo Mehmeda Handžića
    Piše: Mr. Vedad Mustedanagić Mehmed Handžić rođen je 16. 12. 1906. godine u Sarajevu, a umro je 29. 7. 1944. godine. Njegov otac Muhammed-aga bavio...
  • Post u mjesecu Å evvalu
    Piše: Mr. Safet Kuduzović Post je jedan od najvrednijih ibadeta i temelj islama. On pripada Allahu Uzvišenom Koji nagraðuje za njega. Nad drugim ibadetima odlikuje...