Petak, 21 FEBRUARY 2014 17:49
Pitanje: Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu!
Zanima me kakav je propis o klanjanju farza prilikom izlaska sunca? Desilo mi se da se nekoliko puta probudim na sabah ta?no prilikom izlaska sunca, pa me zanima da li sam obavezan odmah klanjati sabah-namaz ili sa?ekati da sunce iza?e pa onda klanjati? Da vas Uzvišeni Allah nagradi!
Odgovor: Uvaženi brate u vjeri, pitanje koje ste vi postavili jedno je od ?estih pitanja koja se postavljaju u?enima. Nažalost, mnogo je onih koji imaju pogrešna ubje?enja u pogledu ovog pitanja, pa smatraju da osoba koja se probudi u vremenu kada sunce izlazi ne smije da klanja dok sunce ne odsko?i od horizonta, jer su ?uli kako je to vrijeme u kojem nije dozvoljeno klanjati.
Me?utim, ta?no je sljede?e: ako se ?ovjeku desi da prespava namaz, nakon što je poduzeo sve što je u njegovoj mogu?nosti da ustane na vrijeme, ili ako zaboravi da klanja namaz, on ?e ga klanjati kada se probudi ili kada se sjeti, ako je u pitanju zaborav, bez obzira o kojem se vremenu radilo.
Dokaz za to jesu rije?i Allahovog Poslanika: “Ko zaboravi (klanjati) namaz, ili ga prespava, iskup za to je da ga klanja onda kada se sjeti.” (Muslim)
U drugoj predaji zabilježeno je da je Allahov Poslanik kazao: “Onaj ko zaboravi namaz, neka ga klanja onda kada se sjeti, drugog iskupa za to nema.” (Buhari i Muslim)
Na osnovu spomenutih hadisa, veliki broj u?enjaka, od kojih su u?enjaci tri pravne škole, smatrao je obaveznim klanjanje zaboravljenog i prespavanog namaza onda kada ga se ?ovjek sjeti, bez odga?anja i bez obzira o kojem se vremenu radilo.
Što se ti?e nejasno?e koju smo spomenuli na po?etku, da su ljudi ?uli da je u tom vremenu zabranjeno klanjati, ona je nastala kao plod neispravnog shvatanja hadisa u kojima se zabranjuje klanjanje nafile – dobrovoljnog namaza u periodu izlaska sunca pa sve dok sunce ne odsko?i od horizonta.
Hadisi o toj zabrani su vjerodostojni, zabilježeni u hadiskim zbirkama imama Buharija i Muslima, ali se odnose samo na zabranu klanjanje op?e nafila, a nikako na klanjanje obaveznih namaza koje je ?ovjek zaboravio ili prespavao.
Prema ispravnom mišljenju, a to je stav šafijske pravne škole i mnogih u?enjaka današnjice, ova se zabrana ne odnosi ni na namaze s povodom, kao što je klanjanje dva rekata tehijjetul-mesdžida ili dva rekata nakon obavljenog tavafa, ve? se eksplicitno odnosi na klanjanje op?e nafile. Imaju?i u vidu da se ova zabrana ne odnosi na dobrovoljni namaz s povodom, onda je prioritetnije da se ne odnosi na obavezni farz-namaz.
A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Elvedin Pezi?
< « | » > |
---|