pustinja“Allahov Poslani?e, nikada nismo nosili mejjita lakšeg od Sa‘da!” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “A kako i ne bi bio lahak kada je sišlo toliko i toliko meleka, koji nikada do danas nisu sišli na Zemlju, i nosili su ga sa vama!” (Tirmizi, Sunen, br. 3938, a hadis je sahih. Vidjeti: Sahihus-siretin-Nebevijje) U predaji koju bilježi Nesai od Ibn Omera, radijallahu anhuma, navodi se broj meleka koji su prisustvovali Sa‘dovoj dženazi: Govore?i o Sa‘du, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Ovo je dobri rob radi kojeg se potresao Arš i njegovoj dženazi prisustvovalo je 70.000 meleka, koji nikada prije nisu sišli na Zemlju, i stisnut je jednim stiskom u kaburu, a zatim je pušten.” (Nesai, Sunen, a sened hadisa je sahih)

Sa‘d b. Muaz, radijallahu anhu, primio je islam posredstvom Musaba b. Umejra, prvog muslimana koji je poslan u službenu da‘vetsku misiju. Esad b. Zurara, Sa‘dov ro?ak, doveo je Musaba u naselje plemena Benu Abdulešhel da ih poziva u islam. ?uvši to, Sa‘d je poslao Usejda b. Hudajra, radijallahu anhu, da ih otjera. Pošto ovaj nije obavio posao, Sa‘d je otišao da ih li?no otjera, ali je Allah htio da to bude uzrok njegovog primanja islama. Esad je napomenuo Musabu da je Sa‘d najugledniji me?u poglavarima svoga plemena i, vidjevši ga kako dolazi, kazao je Musabu: “Ako on primi islam, cijelo pleme ?e se povesti za njim.” ?im im je prišao, Sa‘d ih je po?eo vrije?ati i napadati što ih uznemirava svojim misionarstvom u njihovom naselju. Unato? tome, Musab je ostao pribran te je predložio Sa‘du: “Ho?eš li sjesti i poslušati nas? Ako ti se svidi, prihvati, a ako ti se ne svidi, ne?emo te uznemiravati!” “Pošteno!”, re?e Sa‘d, zabode svoje koplje u zemlju i sjede. Musab mu je izložio principe islama i prou?io odlomak iz Kur’ana. Musab i Esad kasnije su pri?ali: “Tako nam Allaha, nije ni progovorio a ve? smo po blještavilu i blaženstvu njegovog lica znali da ?e primiti islam.” Sa‘d ih je upitao: “Šta treba da uradi onaj ko želi primiti ovu vjeru?” Njih dvojica rekoše mu: “Okupaj se, o?isti odje?u, izgovori šehadet istine, a zatim klanjaj.” Sa‘d je otišao, okupao se, o?istio odje?u, izgovorio rije?i istine i klanjao dva rekata.

Pleme Benu Abdulešhel prima islam posredstvom Sa‘da b. Muaza

Nakon toga, u društvu s Usejdom b. Hudajrom, otišao je na mjesto gdje se okupljao njegov narod. Kad su ga njegovi sunarodnjaci vidjeli, rekoše: “Kunemo se Allahom da Sa‘d dolazi druga?iji nego što je otišao.” Kad im je prišao, Sa‘d ih upita: “Šta mislite o meni?” “Ti si naš poglavar i najpametniji si me?u nama”, odgovoriše mu. Sa‘d re?e: “Zabranjujem i muškarcima i ženama da razgovaraju sa mnom sve dok ne povjeruju u Allaha i Njegovog Poslanika!” Do no?i nije bilo ni muškarca ni žene u plemenu Abdulešhel a da nisu primili islam. (Sallabi, Život i djelo posljednjeg Vjerovjesnika)

Ranjavanje u Bitki na hendeku

Nakon primanja islama, Sa‘d, radijallahu anhu, postao je jedna od najaktivnijih i najzna?ajnijih li?nosti muslimanske zajednice u Medini. U Bitki na hendeku ranjen je tokom jednog okršaja izme?u dvije strane koje su se strijelama i kopljima ga?ale preko kanala. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio je da ga smjeste u šator-bolnicu koju je postavio unutar svoga mesdžida. To je naredio kako bi ga stalno mogao obilaziti.

Sa‘d upu?uje Allahu dovu da mu otvori ranu i usmrti ga

Allah mu je uslišao dovu: “Allahu moj, Ti znaš da mi je najdraže voditi džihad na Tvome putu protiv naroda koji je porekao i protjerao Tvoga Poslanika! Allahu moj, ako ?e još biti rata protiv Kurejšija, ostavi me u životu da u Tvoje ime vodim džihad protiv njih.” Allah mu je uslišao ovu dovu i njegova je rana po?ela zacjeljivati. A kada se desila Bitka protiv Benu Kurejza, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odredio je da upravo on, Sa‘d b. Muaz, presudi ovome plemenu, a on je presudio po pravdi, ne boje?i se, radi Allaha, ni?ijeg prijekora i pokazuju?i da je njegovo srce potpuno predano Allahu. Nakon što je donio presudu plemenu Benu Kurejza, Sa‘d je ponovo digao svoje ruke i rekao: “Allahu moj, ako je ta?no kao što mislim, da nas Kurejšije i mnogobošci ne?e više napadati, otvori moju ranu i podari da od nje umrem!” Nakon okon?anja džihada, ispunjenja zada?e u predvo?enju svoga plemena u borbi protiv svih neprijatelja, prestanka ratnih dejstava izme?u Kurejšija i muslimana, i izricanja presude Benu Kurejzi kojom je (ovo pleme kažnjeno za izdaju i neprijateljstvo), i nakon što je ugledao plodove islama, Sa‘d b. Muaz nije mnogo žudio za životom. Jer, nema ljepšeg ploda od šehidske smrti, stoga je dovio: “Otvori moju ranu i podari da od nje umrem!” Njegove nade su se obistinile: presudio je plemenu Benu Kurejza i svjedo?io smaknu?u doju?erašnjih saveznika, a današnjih neprijatelja, i njegova se rana otvorila. Kada mu se otvorila rana, njegov narod ga je prenio u naselje Benu Ešhela. (Sallabi, Život i djelo posljednjeg Vjerovjesnika)

“Svaka narika?a pretjeruje, osim Sa‘dove majke”

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, uputio se tamo, a ashabi su ga slijedili. Išao je vrlo brzo tako da su im se potrgali kaiši na sandalama i popadali plaštovi s ramena, a Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Bojim se da nas ne preteknu meleki i ogasule ga, kao što su ogasulili Hanzalu.” Kada je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, stigao u Sa‘dovu ku?u, ve? su ga gasulili, a njegova je majka plakala i izgovarala stihove: “Jadna majka Sa‘dova što izgubi sina, ?estita i plemenita!” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Svaka narika?a pretjeruje, osim Sa‘dove majke.” (Ibn Sa‘d, Et-Tabekat, sened hadisa je hasen. Vidjeti: Sahihus-siretin-Nebevijje)

Meleki u?estvuju u nošenju Sa‘dovog tabuta

Potom je naredio da ga iznesu, a ljudi su govorili: “Allahov Poslani?e, nikada nismo nosili mejjita lakšeg od Sa‘da!” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “A kako i ne bi bio lahak kada je sišlo toliko i toliko meleka, koji nikada do danas nisu sišli na Zemlju, i nosili su ga sa vama!” (Tirmizi, Sunen, br. 3938, a hadis je sahih. Vidjeti: Sahihus-siretin-Nebevijje) U predaji koju bilježi Nesai od Ibn Omera, radijallahu anhuma, navodi se broj meleka koji su prisustvovali Sa‘dovoj dženazi: Govore?i o Sa‘du, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Ovo je dobri rob radi kojeg se potresao Arš i njegovoj dženazi prisustvovalo je 70.000 meleka, koji nikada prije nisu sišli na Zemlju, i stisnut je jednim stiskom u kaburu, a zatim je pušten.” (Nesai, Sunen, a sened hadisa je sahih) Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, oprostio se od Sa‘da, kao što prenosi Abdullah b. Šeddad, radijallahu anhu, koji kaže: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ušao je kod Sa‘da tužnog srca i rekao: ‘Allah te nagradio svakim dobrom, tebe koji si bio dostojan vo?a svoga naroda. Ispunio si ono što si obe?ao i Allah ?e tebi ispuniti ono što ti je obe?ao.’” (Bilježi ga Ibn Sa‘d, Et-Tabekat, a prenosioci su povjerljivi. Vidjeti: dr. Ibrahim el-Ali, Sahihus-siretin-Nebevijje)

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spominje Sa‘da po dobru

Nakon njegove smrti, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, mnogo je hvalio ovog dobrog roba pred ashabima da bi ljudi znali njegovu vrijednost i poveli se za njegovim dobrim djelima. Tako je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Zbog smrti Sa‘da b. Muaza zatresao se Arš Svemilosnoga.” (Buhari, Sahih, br. 3803, i Muslim, Sahih, br. 2466) U drugom hadisu Berra b. Azib, radijallahu anhu, rekao je: “Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, poklonjen je ogrta? od svile koji su ashabi po?eli opipavati i diviti se njegovoj mehko?i, pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ‘?udite se kako je ovo mehko? Zaista su maramice Sa‘da b. Muaza u Džennetu bolje i mekše od ovoga!’” (Buhari, Sahih, br. 3248, i Muslim, Sahih, br. 2469; dr. Ibrahim el-Ali, Sahihus-siretin-Nebevijje)

Da se iko može spasiti kaburskog stiska, spasio bi se Sa‘d b. Muaz

Unato? svim ovim vrlinama i vrijednim djelima koja je u?inio služe?i Allahovu vjeru, ipak je doživio stisak kabura. Kada su došli do Sa‘dovog kabura, u kabur su sišla ?etverica: Haris b. Evs, Usejd b. Hudajr, Ebu Naila Selkan i Seleme b. Selame b. Vakš, radijallahu anhum, a Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, stajao je iznad. Kada je Sa‘d, radijallahu anhu, spušten u kabur, Poslanikovo, sallallahu alejhi ve sellem, lice se promijenilo i tri puta je izgovorio: “Subhanallah!”, pa su to izgovorili i ostali ashabi, a mezari u Bekiji su se zatresli. Potom je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izgovorio tri puta: “Allahu ekber!”, pa su to izgovorili i ostali muslimani. Pitali su Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o razlozima što je to rekao, a on je kazao: “Oko vašeg brata bio se suzio kabur i stisnuo ga jednim stiskom; da se neko može spasiti od njega, on bi se spasio! A potom ga je Allah izbavio!” (Ahmed Musned, 6/141, prema: Et-Terbijetul-kijadijje)

Pouke, poruke i propisi

?  Važnost mudrog i razboritog vo?e. Razuman i mudar poglavar vodi svoje sljedbenike u ono što je dobro i usmjerava ih ka Uputi. Ovaj ashab umro je u punoj mladala?koj snazi, u dobi od trideset i sedam godina. Svoj narod poveo je u islam kada je imao trideset godina, a njihov prvak i vo?a bio je od svojih ranih dvadesetih godina. Ina?e, ?ovjekova skrivena energija i potencijali doživljavaju svoj vrhunac u ?etrdesetoj godini, koja je godina ulaska u zrelo doba. Allah je rekao: “A ?ovjeka smo zadužili da roditeljima svojim ?ini dobro; majka ga njegova tegobno nosi i tegobno ga ra?a! A njegovo nošenje i dojenje trideset je mjeseci. Pa kada dostigne zrelost svoju i ?etrdeset godina, on rekne: ‘Gospodaru moj, uputi me da Ti budem zahvalan na Tvojoj blagodati, koju si darovao meni i mojim roditeljima, i da radim dobro kojim si zadovoljan Ti, i potomstvo moje Ti u?ini dobrim! Ja se Tebi, doista, kajem, i ja sam musliman predan Tebi.’”

?  Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ukazao mu je po?ast kada je došao da presudi plemenu Benu Kurejza, time što je rekao ensarijama: “Ustanite prema svome gospodinu.” (Buhari, Sahih, br. 6262) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nazvao je Sa‘da, radijallahu anhu, gospodinom i naredio ashabima da ustanu pred njim, iz po?asti i poštovanja prema njemu.

?  Sa‘d, radijallahu anhu, bio je jedan od onih kojima je Allah, dželle šanuhu, uslišavao dove.

?  Sa‘d, radijallahu anhu, bio je ugledan i na Zemlji i na nebesima, što potvr?uju predaje o razli?itim vrlinama i odlikama koje mu je Allah, dželle šanuhu, podario.

?  Allahove nagrade na onom svijetu bolje su od ovosvjetskih blagodati i višestruko vrednije.



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP