Tajni brak


U zadnje vrijeme u muslimanskim sredinama su isplivale na površinu  vrste brakove koji imaju razli?ite nazive i oblike, kao što su: obi?ajni brak (zevadžu urfi), brak prijatelja ili studentski brak (zevadžu frend), brak misjar (zevadžu misjar), tajni brak (zevadžus-sirr) i brak sa nijetom razvoda (nikahu binijjeti talak). Zbog bitnosti braka i njegove institucije u islamu neophodno je da musliman razlikuje ispravan šerijatski brak od neispravanog, sumnjivog i spornog kako bi se sa?uvao svoju ?ednost i poštenje.

Da bi brak bio šerijatski ispravan mora da ispuni sljede?e ruknove i šartove:

Što se ti?e ruknova to su: 1- da supružnici nemaju šerijatske prepreke za ženidbu, poput rodbinstva po mlijeku, 2- ponuda i pristanak.

A šartovi ispravnog braka su: 1- odre?ivanje supružnika, 2- zadovoljstvo sa obje strane, 3- velij (staratelj) za ženu, 4 - dva pravedna svjedoka muslimana ili razglašavanje da je brak sklopljen.

Dok je po ispravnom mehr (vjen?ani dar) vadžib a ne šart.

Svaki brak koji ispunjava ove ruknove i šartove je ispravan, a ako nedostaje bilo koji od njih brak je neispravan.

Tajni brak

Jezi?ko zna?enje tajnog braka ( zevadžus-sirr) poti?e od arapske rije?i “sirr“, što zna?i tajna, ono što se krije. Zbog toga se ovaj brak naziva “tajni“ jer ga supružnici, a posebno muž, kriju od ljudi, tako da niko za njega ne zna osim svjedoka i startelja koji su u?estvovali u ?inu sklapanja braka.

Šerijatsko zna?enje ovog braka:

Postoje dva oblika ovog braka, prvi o kojem su govorili prijašnji islamski pravnici, i drugi koji se pojavio u novije vrijeme u nekim arapskim zemljama.

Prvi oblik je da bra?ni ugovor bude sklopljen sa svim ruknovima i šartovima, s tim da se supružnici, velij i svjedoci dogovore da ?e ga držati u tajnosti. Ovaj brak je poznat kod islamskih pravnika tako da ga definiše Ed-Dusuki (pravnik malikijskog mezheba) da je to:“ brak u kome muž zahtijeva od svjedoka da ga kriju od njegove žene ili od njegovih uku?ana“. (Hašijetud-dusuki 2/236).

Drugi oblik je da se ?ovjek i žena dogovore da ?e sklopiti brak bez velija i svjedoka, ili sa svjedocima koji uglavnom budu od prijatelja muža i žene, s tim da njihove porodice o tome ne znaju ništa. Muhamed Fuad Šakir definiše ovaj brak, u ovom obliku, pa kaže: “Tajni brak je onaj koji se sklapa u potpunoj tajnosti tako da porodica ne zna o njemu ništa, ?ak se desi da otac i majka ne znaju da im je sin ili k?erka oženjen ili udata ve? godinu ili više“. (Zevadžul-batil  str.32).

Šerijatski status tajnog braka

Ako je ovaj brak sklopljen onako kako je opisan u drugom obliku, tj. bez velija i svjedoka, niti oglašavanja onda je on neispravan po idžma'u islamskih u?enjaka. ?ak ako i bude prisutan velij, ali se dogovore da ?e ga kriti i ne prisustvuju mu svjedoci, taj brak je batil (neispravan). Kaže Ibn Tejmije: “Tajni brak, u kome se dogovore da ?e ga kriti i ne dovedu svjedoke, je batil (neispravan) kod svih u?enjaka, i on je od zinaluka. (Ibn Tejmije: Medžmu'ul-fetava 33/158)

Kaže šejh Abdurahman ibn Kasim en-Nedždi: “Ako je brak sklopljen bez svjedo?enja i oglašavanja on je nispravan kod svih muslimana“. (Abdurahman ibn Kasim en-Nedždi: Hašijetu er-revdil-murbi 6/278)

U slu?aju da se sklopi brak kako je opisano u prvom obliku, a to je da ugovor bude potpun sa svim ruknovima i šartovima: sa velijom, svjedocima i zadovoljstvom sa obje strane, ali se dogovore da ga kriju, da li je taj brak valjan šerijatski ili ne? Džumhur u?enjaka smatra brak valjanim ali poku?enim  (mekruh), dok malikije smatraju taj brak ništavnim, dokazuju?u svoj stav hadisom kojeg prenosi Abdullah ibn Zubejr, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu aleji ve sellem, rekao: “Razglasite sklopnje braka.“ (Bilježi ga Ahmed 4/5, i Hakim 2/183, a Albani je hadis ocijenio dobrim u Silsili sahiha 3/447). Tako?e, kažu da je smisao svjedo?enja dva svjedoka, ustvari, da oni razglase sklapanje braka a ne da kriju od ljudi. (El-Mugni 9/469) Dokazi malikija ukazuju na obavezu razglašavanja, ali ne i na ništavnost braka, a Allah zna najbolje.

Kaže ed-Dusuki:“ Ako je brak u ovom obliku, on je tajan i raskida se, a ako se supružnici dogovore sa svjedocima da ga kriju od ljudi ili od odre?ene skupine,taj brak je batil ( neispravan ), taj ugovor se raskida osim ako je ve? imao odnos sa njom“. (ed-Dusuki: Hašijetud-dusuki 2/236)

Tijesna veza izme?u tajnog braka i misjara

Zbog ?injenice da se miješa izme?u tajnog braka i misjara, i što su uglavnom usko povezani, tako da onaj ko se oženi “misjarom“ uglavnom tu doda i tajnost, a onaj ko se oženi tajno, uglavnom, prakti?no ne može da živi sa tom ženom osim u obliku kakav je misjar, spomenu?emo ukratko šta je misjar, kada se pojavio, i šta su u?enjaci rekli o njemu. (mada ?e o njemu biti govora posebno, inšallah)

Misjar je vrsta braka koja se pojavila u skoruje vrijeme. Najprije u Saudijskoj Arabiji u oblasti Kasim, a zatim se raširila na druge zemlje arapskog zaljeva, a onda i u druge islamske zemlje.

Rije? “misjar“ u obi?nom, narodnom govoru zna?i: kratki zijaret ili brzi, kratkotrajni posjet. Zbog toga je ovaj brak poznat pod ovim imenom, jer muž ne boravi stalno kod žene, nego joj dolazi u kratkim periodima, bilo danju ili no?u, shodno svojim ili njenim mogu?nostima.

Oblik ovog braka je da se ispune svi šartovi i ruknovi braka prilikom sklapanja ugovora, s tim da žena odustane od nekih svojih prava, kao što su izdržavanje ( stan, hrana i odje?a) i boravak kod nje.

Fetve savremenih u?enjka o misjaru

Upitan je šejh Bin Baz, rahimehullah, o braku misjar, tj. da ?ovjek oženi drugu, tre?u ili ?etvrtu ženu, a ta žena ima potrebu da ostane kod roditelja ili jednog od njih, pa joj muž dolazi u razli?ita vremena, shodno njegovim i njenim mogu?nostima, koji je propis ovog braka? Pa je ogovorio: “ Nema smetnje u tome, ako je ugovor sklopljen sa svim ruknovima i šartovima, kao što su: velij, prisustvo dva pravedna svjedoka i da supružnici nemaju šerijatske zapreke za sklapanje braka, zbog toga što Poslanik, sallallahu alejhi ve selem, kaže: “ Najpre?e je da ispunite one šartove kojima ste sebi ohalalili polne organe“, (prenosi ga Buhari) i hadisa: “Muslimani ispunjavaju ono na šta se obavežu“ (Bilježi ga Ebu Davud 3120, Darekutni 2929 I Hakim 2269, a Albani je hadis ocijenio vjerodostojnim u Irva' 1303). Pa ako se muž i žena dogovore da žena ostane kod svojih roditelja, ili da boravak kod nje bude danju, a ne no?u, ili samo u odre?enim danima ili no?ima, u tome nema nikakve smetnje pod uslovom oglašavanja braka i ne postojanja tajnosti“. (Fetava ulema beledil-haram str.450,451)

Tako?e, šejh Abdulaziz ibn Abdullah Ali Šejh, sadašnji saudijski muftija i predsjednik Vije?a velike uleme,  je odgovorio na pitanje o misjaru, rekavši: “Ovaj brak je ispravan ako se u njemu ispune svi ruknovi i šartovi, i jasno oglašavanje, zbog toga da ne bi upali u nešto što je sumnjivo i sl., a ono  što su se dogovorili od šartova na njima je da se toga drže“.

Od onih koji dozvoljavaju misjar je i šejh Abdullah Džibrin, on kaže: “Ovaj naziv je novi i pod njim se podrazumijeva da ?ovjek oženi ženu i da je ostavi u njenom stanu bez obaveze podjednakog boravka kod nje i prve žene, nego dolazi kod nje kad mu odgovara, provodi odre?eno vrijeme i odlazi. Ovaj brak je ispravan ako je žena s tim zadovoljna, me?utim, mora da se razglasi sklapanje braka i da se ova žena prizna kao supruga, pripadaju joj prava zakonite supruge, djeca koja rodi su njegova i imaju prava koja se podrazumijevaju o?instvom. “(Zevadžu misjar: Abdulmelik el-Mutlak, str.203)

Vidimo iz gore spomenutih fetvi da su oni dozvolili brak misjar, tj. da žena odustane od nekih prava kod muža, ali su stavili šart da taj brak bude javan, obznanjen i bez tajnosti. Me?utim, nakon što je zloupotrijebljena ova vrsta braka i iskorištena od strane onih sa slabim imanom, koji su željeli da zadovolje svoje strasti, a da to djelo bude zamotano u ruho Islama, mnogi u?enjaci su zastali u davanju fetve o dozvoli misjara. Od njih je Bin Baz i Usejmin, rahimehumullah, dok ga je šejh Albani, rahimehullah, zabranio. Pa kad je upitan Bin Baz o šerijatskom braku i braku misjaru, kakva je razlika me?u njima, i koji su šartovi obavezni za brak misjar, odgovorio je: “Obaveza je na svakom muslimanu da se oženi na šerijatski ispravan na?in, a da se ?uva svega što je suprotno tome, svejedno da li se zove“misjar“ ili druga?ije, a od šartova braka je njegovo oglašavanje, pa ako ga supružnici kriju, on je neispravan, jer u tom slu?aju li?i na zinaluk.“ ( Fetve bin Baza 20/431,432) Zna?i da Bin Baz, rahimehullah, smatra šartom valjanosti braka oglašavanje, te da je tajni brak po njemu neispravan.

Na zabrani ovog braka (misjara u njegovom obliku - bez tajnosti) je šejh Albani, rahimehullah, i to iz dva razloga:

  1. Zato što je od ciljeva braka „seken“ – smirenost, a to se ne postiže osim sa boravkom i stanovanjem sa ženom, a brakom misjarom se to ne ostvaruje.
  2. Zato što u tom braku (misjaru) mogu da se rode djeca, pa zbog neredovnog dolaska oca bude otežan njihov odgoj, što uti?e negativno na njihovu li?nost i ponašanje. (Ahkamt-teadudi fi dav'il-kitabi ves-suneti, Ihsan Muhamed Ajiš el-Utejbi str.29)

Neke od negativnih posljedica tajnog braka

1. Posljedica bra?nih odnosa su djeca, i to je poželjno. Me?utim u slu?aju tajnog braka ta djeca bivaju razlog sumnji?enja, jer se za ženu ne zna da je udata, a  odjednom trudna ili rodila, pa se tek onda raširi vijest o njenoj udaji što tada ima negativan odraz.

2. Ve?inom onaj koji se ženi tajno ima ve? jednu ili više žena, pa u slu?aju kada prva žena otkrije da je se on oženio to izazove negativne posljedice na njeno psihi?ko i fizi?ko zdravlje zbog trenutnog šoka koji doživi. Isto tako, to naruši prvi brak zbog gubljenja povjerenja me?u supružnicima.

3. Obezvre?ivanje žene koja je u tajnom braku, jer je u položaju gorem od ljubavnice, ne smije da obznani da je udata, a istovremeno živi bra?nim životom ?ime se izlaže potencijalnoj trudno?i ili mogu?nosti da se otkrije da je u braku, pa je u stalnom strahu. Isto tako ona ovim brakom ne ostvaruje svoja osnovna prava koja ima, kao što je izdržavanje, pravo na djecu i sli?no.

3. Vrlo ?esto u slu?aju da se otkrije taj brak, muž se, ipak prikloni prvoj ženi, zbog djece koju ima sa njom ili tazbinskih i rodbinskih veza. Tu se po prirodi odmah umiješaju i njeni i njegovi “da smire situaciju“, jer je ona uostalom njegova priznata žena. Dok za to vrijeme druga “tajna“  žena nema nikog da stane u njenu zaštitu, jer nije “priznata“ i “vjen?ana“ žena, pa uglavnom bude ostavljena, ponižena kao da je bila u bludnoj vezi a ne u braku.

4. Ovaj brak (tajni), uglavnom iskorištavaju ljudi slabog islamskog karaktera i li?nosti, jer da su jaki i spremni na odgovornost oženili bi se javno, u braku sa više žena sa svim posljedicama i odgovornoš?u koje to za sobom povla?i.

5. Sama tajnost braka pokazuje da je to nešto sumnjivo, sporno, podozrivo, nepoželjno pa je zbog toga negativan.

Na kraju, pozivam bra?u i sestre da se žene i udaju na šerijatski ispravan na?in, jer je to ono što nam je naredio naš Gospodar radi nas samih, za dobrobit našeg dunjaluka i ahireta. Isto tako, ako neko ima potrebu da se po drugi, tre?i ili ?etvrti put ženi, to nije nikakva sramota niti grijeh, nego je dozvoljeno, po nekima pohvalno, pa se s toga ne mora kriti niti tragati za nekim sumnjivim putevima i olakšicama da bi se to ostvarilo. Tako?e, na nama je da oživljamo ono što nam je došlo od Islama pa makar nam i ne bilo drago zbog našeg slabog imana i nepoznavanja Šerijata, kao što je višeženstvo, jer ?emo u suprotnom upadati u sumnjive i opasne stvari kao što je tajni brak i sli?no. A Allah zna najbolje.

Subhija Bekti?, prof.



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP